Taksi, prosim!
To pomlad so nas večkrat doletele intenzivne plohe in če smo se morali premakniti daleč, javnega prevoza pa ni bilo, smo se raje odločili za taksi. Nič osem nič … »Halo? En taksi, prosim, v Rožni, Svetčeva 9 … Aha, 5 minut, okej.« In kmalu nas je pobral taksi, srečni smo se prestavili drugam. Ali smo od veselja, da nas je voznik ali voznica pripeljal nekam suhe, dali kakšno napitnino? Ali pa ravno obratno - smo slabe volje zaradi dežja poklapano izstopili, ne da bi vozniku ali voznici namenili dodaten kovanček?
Raziskovalca sta se v raziskavi o povezavi med slabim vremenom in napitninami taksistov na velikem vzorcu udeleženk in udeležencev, ki uporabljajo taksije v New Yorku, spraševala ravno to. Seveda primerjava s Slovenijo ni na mestu, ker pri nas ne poznamo ustaljenega dajanja napitnin, ki nadomeščajo plače zaposlenih v storitveni industriji, saj jih pri nas dajemo bolj poredko. Kljub temu se zdi zanimivo, kako vreme vpliva na naše počutje in kako potem to vpliva na dajanje napitnine.
Predhodne raziskave so se ukvarjale tako z vplivom vremena na počutje kot vplivom počutja zaradi vremena na dajanje napitnine. Slednje so bile deležne kritik zaradi majhnih vremenskih učinkov, majhnih vzorcev in sklepanja na podlagi vremenskih napovedi, ne pa dejanskega vremena. Hkrati starejše raziskave na to temo niso upoštevale učinka recipročnosti, da je vožnja v slabem vremenu zahtevnejša, kar zelo cenimo, in ambienta v zaprtem prostoru avtomobila, ki je začasna rešitev pred slabim vremenom.
Na podlagi raziskav in teorij sta raziskovalca postavila tri hipoteze. Prva: Potniki in potnice bodo dali več napitnine v času ekstremnih zunanjih temperatur kot v času normalnih temperatur. Druga: Potniki in potnice bodo dali več napitnine, ko se bo količina padavin povečala. Tretja: Potniki in potnice bodo dali več napitnine, če se bo povečala količina padavin in bodo zunanje temperature bolj ekstremne.
Za namene raziskave sta preučila podatke mestnih voženj newyorških rumenih taksijev v juliju in decembru 2013, v mesecih z najbolj ekstremnimi vremenskimi pogoji v New Yorku. Podatki so zajemali anonimne podatke o vozniku oziroma voznici, oceno vožnje, geolokacijo začetka in konca vožnje, število potnikov in potnic, čas vožnje, del dneva, razdaljo, ceno, davke in napitnino. Ekstremne temperature sta beležila pod 0 stopinj Celzija in nad 27 stopinj Celzija, upoštevala pa sta tudi količino padavin v milimetrih in petnajst opisnikov vremena. Kontrolne spremenljivke so obsegale regionalne učinke, kvaliteto storitve, vsoto na računu in podjetje.
Ugotovila sta, da ekstremne temperature vplivajo na dajanje višjih napitnin. Predvsem na to vpliva pozitivna atmosfera, ker so v primeru ekstremnih temperatur in padavin stranke v suhem in prijetnem okolju. Prav tako sta potrdila učinek recipročnosti, kjer so v primeru večje količine padavin stranke dajale večje napitnine. Taksisti in taksistke imajo težje delo v času neugodnega vremena, kar stranke cenijo in pokažejo z dodatno napitnino.
Še ena znanstvena raziskava nam je pokazala, da mali človek ceni delo drugega malega človeka, sploh če je situacija neugodna, storitev pa prinese olajšanje.
Prikaži Komentarje
Komentiraj