Orožarske mahinacije
Pravkar ste poslušali javljanje* s koprskega protesta, na katerem od vlade med drugim zahtevajo, naj se zaveže, da ne bo dovolila transporta ali izvoza orožja v Izrael. Poleg tega zahtevajo razkritje vseh podatkov o orožju, ki gre prek Slovenije. Na vlado je danes zjutraj pobudo naslovila tudi poslanska skupina Levice. Glede ladje Borkum, ki bo v koprsko pristanišče predvidoma vplula ob štirih ponoči, poslanci Levice vlado pozivajo, naj sproži ustrezne postopke preverjanja tovora in prepreči morebitno tovorjenje kakršnegakoli orožja v Izrael s pomočjo slovenske logistične infrastrukture. Ali se je vlada na pobudo Levice že odzvala, smo vprašali vodjo poslanske skupine Mateja Tašnerja Vatovca.
Urad vlade za komuniciranje smo vprašali, kakšen je odziv na poslansko pobudo Levice iz kabineta predsednika vlade ter ali bosta vlada oziroma finančno ministrstvo, pod katero spada finančna uprava in s tem carinski postopki, sprejela kakršnokoli odločitev v zvezi z ladjo Borkum. Podobna vprašanja smo poslali tudi na finančno ministrstvo. Z urada vlade za komuniciranje so nam do zaključka redakcije odogovorili le, da je državni sekretar za mednarodne zadeve Vojko Volk danes dejal: »Po vseh informacijah, s katerimi razpolagam, lahko zatrdim, da gre tovor na Češko in nima nobene zveze z Izraelom.« S finančne uprave pa so nam, čeprav jih nismo prosili za pojasnila, odgovorili le, da če so vsi pogoji izpolnjeni, blago prepustijo v carinski postopek.
Španska vlada je ladjo Marianne Danica prejšnji teden zavrnila, saj je na njej dokazano vojaški material, namenjen v izraelsko pristanišče Haifa. Ladji Borkum pa španske oblasti niso prepovedale vplutja v cartagensko pristanišče, a se je ta sama, preden bi opravila privez, obrnila proti Luki Koper. V Španiji kolektivi, združeni v mrežo Red Solidaria Contra la Ocupación de Palestina, krajše Rescop, opozarjajo na več ladij, ki imajo po njihovih informacijah vojaški tovor iz Indije, namenjen v Izrael. Poleg ladij Marianne Danica in Borkum gre za ladjo Vertom Odette. Najprej je informacijo mreži Rescop posredoval insajder, ki ni imel točnih informacij o tem, da je določen tovor na določeni ladji, ampak je priložil pismo o nameri, v katerem je izraelski IMI System povpraševal po ladjarjih, ki bi bili vojaški tovor pripravljeni pretovoriti iz indijskega Čenaja. Izvorno informacijo žvižgača opiše Alejandro Pozo Marín, raziskovalec orožarske trgovine na Centru za mirovne raziskave Delàs.
Izvorno povpraševanje izraelskega IMI Systems je vključevalo tudi pogoj, da morajo ladjarji posel opraviti v tajnosti in ne smejo omenjati podjetja ali Izraela.
foto 1
Na španskem ministrstvu za promet trdijo, da je tovor na ladji Borkum namenjen na Češko. V medije so spravili tudi certifikat o končnem uporabniku municije iz Indije [foto 1], po katerem je končni uporabnik Češka. Ključen za dvom v to, da Borkum ne prevaža ničesar, namenjenega v Izrael, pa je ločen dokument, ki so ga objavili na španskem ministrstvu za promet. Certifikat o končnem uporabniku namreč ne vključuje eksploziva, znanega kot TNT, ta pa je naveden v dovoljenju za tranzit [foto 2], ki so ga španske oblasti izdale ladji Borkum.
foto 2
Kategorije na obeh dokumentih se torej ne ujemajo, poudarja Ana Sánchez iz mreže Rescop. Ni jasno, kaj je končna destinacija TNT-ja, saj certifikat za tranzit prek Španije, ki ga ima ladja Borkum, ne vsebuje podatka o končnem uporabniku.
Čeprav ni jasno, katera ladja prevaža točno kateri tovor – izvorni vir je govoril o treh ladjah – so s pritiskom na španske oblasti aktivisti dosegli potrditev, da je imel vir dejansko prav.
Pozo Marín meni, da je vir očitno imel zanesljive informacije že zaradi tega, ker je v množici tovornih ladij, ki pravkar potujejo po svetovnih morjih, identificiral vsaj dve, za kateri se je izkazalo, da dejansko prevažata tovor iz indijskega Čenaja. Nadalje sogovornik pojasni povezave med indijsko in izraelsko orožarsko industrijo.
Ladja Borkum, ki je na poti v Luko Koper, se torej zaradi pritiskov aktivistov in španske vladne stranke Sumar ni ustavila v cartagenskem pristanišču. Kaj nam to pove, komentira Sánchez.
Ladja Marianne Danica, ki so ji španske oblasti zavrnile dovoljenje za privez, pa je zdaj na poti v Črno goro.
Sogovornik poudarja še, da certifikat o končnem uporabniku municije iz Indije, kar naj bi po certifikatu bila Češka, ne zagotavlja prav dosti. Češka lahko z dovoljenjem Indije namreč municijo ponovno izvozi, to pa lahko stori kar na letalu, saj municija ni tako težak in velik tovor kot denimo tanki.
Nujo po tem, da evropske oblasti – v primeru ladje Borkum slovenske – preverijo, kaj je dejansko na ladji, strokovnjak za trgovino z orožjem vidi v tem, da certifikati ne ustrezajo nujno dejanskemu tovoru na ladji.
Sánchez k temu dodaja, da so vlade držav podpisnic mednarodne pogodbe o nadzoru trgovine z orožjem, znane pod kratico ATT, zavezane preprečiti transport orožja, če obstaja občutno tveganje, da bo uporabljeno za zločine proti človeštvu ali genocid. Tako Slovenija kot Španija sta podpisnici mednarodne pogodbe.
Špansko in slovensko vlado združuje tudi retorično približevanje priznanju Palestine kot suverene države. Kaj bi priznanje Palestine sploh pomenilo v primeru, da vladi ne končata lastnega sodelovanja z Izraelom?
* Del javljanja s protesta
Prikaži Komentarje
Komentarji
Skozi Sredozemlje so se pa peljali, ker se mimo Jemna ne upajo, ce prav razumem.
misliš rečt okol Afrike? drži
Komentiraj