Tomos dirka v stečaj
Dandanes pa podjetju Tomos ne gre tako dobro, kot je bilo opisano v dokumentarnem filmu z naslovom Tovarna Tomos v produkciji Radiotelevizije Slovenija. Delavci podjetja Tovarna motornih koles Sežana so zaradi neizplačanih plač in regresa podali predlog za stečaj, ki ga mora direktor in lastnik podjetja z borimi trinajstimi delavci Iztok Pikl še potrditi.
Podjetje Tomos je bilo ustanovljeno julija leta 1954 v Sežani, tri mesece kasneje pa so ga preselili v Koper, ki je takrat postal del Jugoslovanske države. Naslednjih pet let je bila proizvodnja nastanjena v zasilnih prostorih, nove hale pa je šele leta 1959 odprl sam Josip Broz Tito. Največje uspehe je tovarna motornih koles žela v šestdesetih in sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, ko je imela tudi več kot 3500 zaposlenih ter podružnice na Nizozemskem in v Gani.
Problemi Tomosa so se pojavili v devetdesetih letih dvajsetega stoletja. Leta 1998 je podjetje prevzela delniška družba Hidria, proizvodnja pa se je še vedno zmanjševala in s tem tudi število zaposlenih, ki jih je bilo leta 2015 le še 25. Takrat je večinsko lastništvo prevzela družba MPO KABEL, kasneje preimenovana v MPO MOTO, z direktorjem Iztokom Piklom, ki je napovedoval podvojitev ali celo potrojitev proizvodnje v samo enem letu.
Po treh letih je stanje popolnoma drugačno od napovedi. Število zaposlenih se je prepolovilo, delavci še niso prejeli obljubljenega regresa in dveh plač, proizvedejo pa le okoli 1200 vozil, od teh le polovico v Sloveniji. Družbi, ki upravlja Tomos, je finančna uprava Republike Slovenije zablokirala račune, za več kot 50 tisoč evrov pa jo terja tudi nekdanja lastnica Tomosa, Hidria d. d., ki podjetju oddaja prostore. Z odstopom od licenčne pogodbe je Hidra družbi MPO MOTO odvzela tudi pravico do uporabe imena Tomos. Ta mesec je po pregledu poslovanja podjetja od kapitalskega vstopa v lastništvo Tomosa, torej investicije preko nakupa delnic podjetja, odstopila še Pošta Slovenije, kot je za medije povedal Pikl.
Stevo Vujić, predsednik društva Tomos, ki upravlja muzej Tomosove zgodovine, povzame najproduktivnejše obdobje podjetja.
Razvoj podjetja in prodor na svetovni trg v prejšnjem stoletju v dokumentarnem filmu RTV Slovenije opiše zgodovinar Jure Ramšak iz Znanstveno-raziskovalnega središča Koper.
Tomos ni le nekdaj zelo uspešno podjetje, ki je zaposlovalo več tisoč delavcev iz Kopra in okolice. Simbolni pomen podjetja in blagovne znamke pojasni Vujić.
Družba MPO MOTO je problem nelikvidnosti financ podjetja Tomos in s tem zastoj proizvodnje poskušala lani rešiti s posojilom pri banki SID v vrednosti nekaj več kot pol milijona evrov. S tem denarjem so lahko lani poplačali zaostale plače, z letošnjima dvema zaostalima plačama in regresom pa ni bilo toliko sreče, kot pojasni sekretar regijske organizacije Sindikata kovinske in elektroindustrije Slovenije Sašo Ristič.
Zaradi izpada plačil so delavci predlagali stečaj podjetja. Ko bo sodišče direktorja Pikla obvestilo o predlogu, bo stečaj v veljavo stopil po dveh tednih, pojasni Ristič.
Ristič še opozori, da je delavsko organiziranje zelo pomembno za dosego delavskih pravic, kot je predlaganje stečaja.
Današnji Offsajd zaključuje Stevo Vujić z ne preveč optimističnim pogledom na prihodnost podjetja Tomos, a verjame v njegov duh.
Prikaži Komentarje
Komentiraj