... perspektive in odmevi ...
Foto: © Seal Gallery
V tokratni prvi oddaji v novem letu se bomo nahajali v vmesnem zvenu perspektiv in odmevov, torej v prostoru, v katerega nas umešča novo leto, novo obdobje, refleksija za nazaj in upanja in zmožnosti tistega, kar nas še čaka v prihodnje. Tja nas bodo umeščale elektrofonska improvizacija, sodobna konkretna godba in odprta kompozicija, razpeta med komponirano strukturo in odprto zasnovo, ki jo naseljujejo odločitve izvajalcev.
Najprej bomo prisluhnili novi muziki rusko-švicarskega elektrofonskega improvizatorskega dvojca, ki ga tvorita ILIA BELORUKOV na modularnem sintetizatorju zvoka in terenskimi posnetki ter GAUDENZ BADRUTT na povratni zanki, efektih in računalniškem vzorčenju zvoka v živo. Glasbenika, ki sta v preteklosti že večkrat sodelovala v različnih zasebah, sta ob koncu lanskega leta pri založbi Intonema povila ploščo Sauerkraut, na njej pa se nahaja prav nič kisel material, posnet l. 2019 v Bielu in v Ženevi. Belorukov, prvenstveno saksofonist, dejaven na številnih glasbenih področjih, in Badrutt, izvorno pianist, v zadnjih letih pa izrazit elektrofonik, sta stara znanca naših domačih odrov, sodelovala pa sta tudi že z našimi improvizatorji. Na plošči v treh skladbah na najboljši možen način odmeva razvoj elektrofonske improvizacije zadnjih dveh desetletij. Ta v sebi združuje tako redukcijo zvočne materije na občutljivi zven v sožitju s prepletajočimi se, razredčenimi teksturami v skladbi Chaff’ kot nepredvidljivost, opuščanje nadzora, reza, intenzivnega zgoščevanja, hitrih premen in različnih zvočnih virov, elektrofonskih, sintetiziranih, okoljskih in sprotno vzorčenih. V glasbi se ti različni zvočni viri prežemajo, plastijo, gostijo, redčijo, vstopajo v dinamično zvočno sliko, ki se včasih potuhne, zastrto in drugič impozantno razvije v čisto intenzivnost frekvenc in brnenj, iz katerih se vijejo zvočni viri v čisti ali pomečkani obliki in so s tem na meji prepoznavnega in šumsko zastrtega. Vse to se odtira tudi v še eni skladbi, ki ji bomo prisluhnili nocoj, v skladbi Cutters.
Po njuni glasbi bomo vstopili v zvočno narativo na sledi sodobnih odmevov tradicije elektroakustične glasbe oziroma tradicije konkretne glasbe, ki sta jo v svojem prvem sodelovanju na plošči The Tower (The City), izdani pri čislani ameriški založbi Erstwhile, ustvarila Francoz LIONEL MARCHETTI in Američanka VANESSA ROSSETTO. Sodelovati sta začela l. 2019 in tako sta lani izšli dve povezani plošči. Prvi smo v delčku prisluhnili v prejšnji oddaji, danes pa sledi ena od petih skladb, ki tvorijo izdajo The Tower (The City), na kateri se prežemata dve sorodni zvočni estetitki; prefinjena dekonstrukcija zgodovinske izkušne konkretne glasbe Marchettija in bolj surovo branje te dediščine, ki je izraziteje odprto osebnemu, vsakdanjemu, naključnemu, ki ga ponudi Rossetto. Vanessa Rossetto sklada imenitne skladbe, v katerih se robata vsakdanjost prežema preko terenskih posnetkov z bolj toplimi zvoki glasbil in sintetičnimi zvoki elektronike. Spada v mlajšo generacijo ustvarjalcev, ki so koncepte konkretne glasbe prenesli v do it yourself maniro ustvarjanja, vsakdanji šum pa vnesli v glasbeno narativo, v igro frekvenc, tonov in šumov, v preplet zvokov in šumov, njihovo sobivanje, prepletanje in premeščanje. Marchetti poleg improviziranja ustvarja v studijskem asemblažu vsakdanjih in predelanih zvokov, glasov, gibov, sintetičnih zvokov, zvočnih zank, magnetofonskih trakov in glasbil, vse to njuno ustvarjanje pa se zliva v skupno zvočno narativo omenjene plošče, v premeščujoči tok vsakdanjega in sintetičnega, rezov in zankanj, prekrivanj in zlivanj, plastenj in redčenj, pronicanj realnega v umetno in obratno. Poslušamo skladbo The Tower, svojstveno prežemanje aktualnega urbanega šuma, ujetega v iskrivo glasbeno in zvočno narativo.
Zaključni del oddaje bomo posvetili plošči Tautologos III/ Perspectives and Echoes švicarske založbe Bruit Asso z izvedbo dveh odprtih kompozicij pokojnega francoskega skladatelja LUCA FERRARIJA in mlajšega švicarskega akordeonista, improvizatorja in skladatelja JONASA KOCHERJA, obe v izvedbi lani ustanovljenega ansambla -bRt-. Obe skladbi na svojstven način skozi zven utelesita tenzijo in dileme med improvizacijo, odptrostjo sistema in strukturo, kompozicijo, ki ta prostor omogoča in določa na metaravni. Ferrarijeva skladba ima preprosto repetitivno strukturo prosto izbranih zvokov in tišin, ki generirajo svojstven ritem, časovnost, preplet zvokov, njihovo prežemanje, skoznjo pa individualno sozveni s skupnostnim. Podobno je v štiridelni skladbi Jonasa Kocherja, skladbi, ki sloni na grafičnem ogrodju, podvrženem individualni in skupinski interpretaciji šestih članov ansambla, sugestij in različnih perspektiv, ki se nato prelijejo v odmev, v sled spomina, v (nemogoče) ponovitve z razliko. Kocher je kot improvizator in izvajalec eksperimentalne in občasno interpret sodobne glasbe v te sheme vpet že vrsto let, nenazadnje skozi mednarodni švicarsko-hrvaško-srbsko-slovenski improvizacijski ansambel Šalter. Skladbo Perspectives and echoes pa je l. 2019 v Subotici premierno izvedel srbski ansambel za sodobno glasbo Ensemble Studio6. Gre za grafično kompozicijo z navodili s skrbno prostorsko postavitvijo in časovno strukturo, razdeljeno na aktivno akcijo in svojstveno refleksijo nanjo, skupinski spontani odmev, igro zvočnega spominjanja. V skladbi za harfo, klavir, pozavno, violino, tolkala in elektroniko gre za subtilen preplet tonskega materiala, sozvena, elektronskih tekstur, sinusoid in prostorskih odmevov zvoka. Delo v svoji naturi v kolektivnem procesu odločitev in skrbnega poslušanja ter odzivanja ves čas izgrajuje lastno dinamiko, odzivnost, kjer postavljena struktura preide v intuicijo in s tem v preplet predvidljivega, postavljenega in nepredvidljivega. Kompozicija tako postane živo in vedno spreminjajoče se tkivo, ujeto v štiri sekcije perspektiv in odmevov...
Playlista:
1.) CHAFF- GAUDENZ BADRUTT & ILIA BELORUKOV
2.) CUTTERS- GAUDENZ BADRUTT & ILIA BELORUKOV
3.) THE TOWER— VANESSA ROSSETTO & LIONEL MARCHETTI
4.) PERSPECTIVES AND ECHOES 1- JONAS KOCHER
5.) PERSPECTIVES AND ECHOES 2- JONAS KOCHER
6.) PERSPECTIVES AND ECHOES 3- JONAS KOCHER
7.) PERSPECTIVES AND ECHOES 4- JONAS KOCHER
Prikaži Komentarje
Komentiraj