... vrtinčenja ...
Nocoj v oddaji skok v preteklost, zgodovinimo svobodno improvizirano godbo, skok v srečanje perfromativnega industrijskega hrupa z raztelešeno tolkalsko govorico v polju skrivnostne elektro-psiho-akustike in trk vrtečih, kotalečih, predelanih in pregnetenih zvokov z vinilnih plošč.
Pri avstrijski založbi Trost nadaljujejo s svojim zgodovinjenjem zgodnje veje evropskega svobodnjaškega jazza in svobodno improvizirane godbe ter njenih križišč. Imenitna izdaja plošče Jazz In Der Kammer 1974 dokumentira nizozemsko-belgijsko-nemški trio treh pionirskih protagonistov teh križišč, bobnarja HANA BENNINKA, pianista FREDA VAN HOVEA in pihalca PETRA BRÖTZMANNA v letu ‘74 na njihovem prvem uradnem koncertu v tedanji Vzhodni Nemčiji, s katero je imela nemška in mednarodna klika neformalne, pol skrite stike. Šef založbe Freie Musik Produktion Jost Gebers je tedaj skrbel, da so plošče založbe na šverc romale preko železne zavese, v navezi z Martinom Linzerjem, pa sta zagnala cikel Jazz in der Kammer v placu Kammerspiel nemškega gledališča v tedaj vzhodnem Berlinu blizu meje, in pričujoči koncert je bil prvi med mnogimi. Kasneje so v DDR free jazz in impro izdajali celo na državni založbi Amiga, pričujoča izdaja z zgodovinskim posnetkom pa je hkrati dobra dopolnitev k letos izdani zgodovini založbe FMP v knjigi FMP- Living Music. Trio je do tega koncerta že dodobra iznašel lasten zvočni izraz, poln preobratov, izsekov, prehodov iz melodije v furiozno energičnost, v drobljenje in nazaj, teatralno, a ne šaljivo, bravurozno, a obenem vihravo in drzno, z bobnarskim drncem, raztreščenim prepariranim klavirjem in energičnimi prepihovanji, skupaj in narazen, a vedno skupaj. Prisluhnili bomo skladbi Filet Americain in se z njo poklonili letos umrlemu Fredu Van Hoveu. Plošča uradno izide meseca maja.
Iz zgodovinskih posnetkov bomo skočili v aktualnost z elektroakustično glasbo elektroakustičnega dvojca, ki ga tvorita kultni RUDOLF EB.ER, samosvoj sodobni šaman, noise in industrial guru, drzen, brezkompromisen performer, akcionist, okultist, član Schimpfluch Gruppe in tvorec Runzelstirn & Gurgelstøck ter vse bolj vsestranski tolkalec, elektrofonik, improvizator WILL GUTHRIE. Letos je dvojec na plošči Hilt založbe Fragment Factory prvič združil moči v pulzirajoči psihoakustični zvočni gmoti, svojstvenemu hrupnemu ritualu, ki dromlja v šumu, v repeticiji z razliko, se prelamlja v šum potopljenih skrivnostnih frekvenc, kovinskih odzvenov, v gamelan in zamolkla zaklinjanja. Gre za zvočni prostor, ki te potegne v sebi lasten, skrivnosten svet, poznan, a hkrati poln nečesa neoprijemljivega, skritega in tiho prisotnega v zvoku. Poslušamo skladbe Hilt I-V …
Zadnji kos oddaje se bo vrtel na težkih in zlomljenih, prekinjenih, upočasnjenih in pospešenih vinilnih ploščah s treh gramofonov v soočenju dveh gramofonarjev, avstrijskega DIEB 13 in švicarskega kolega JOKEA LANZA. Dieb 13 je dober znanec naših odrov, Lanza, vodjo solo projekta, zdaj benda Sudden Infant in člana kultne grupacije Schimpfluch Gruppe smo pred leti slišali na Mariboringu, letos pa pred kratkim na festivalu (Ne)poslušno v duu z vokalistko Ute Wassermann, kjer sem tudi staknil pričujoči plošček. Duo nas na plošči Musical Education, izdani lani pri založbi Klanggalerie, umešča v premeščanja zvočnih virov, njihova pačenja in modulacije, fragmentiranja in kolažiranja, zgoščevanja in redčenja, v žanrska premeščanja, v vrtinčast šum, nervozna prasketanja, glasove, slojene teksture in zlomljena zankanja, v lomljene ritme, eksploziven, mestoma hudomušen in predvsem iskriv, a hkrati povsem muzikalen drnec, svojstveno konkretno godbo, posneto v živo na njunem dunajskem koncertu v klubu GrillX
Playlista:
1.) FILET AMERICAIN- PETER BRÖTZMANN, FRED VAN HOVE, HAN BENNINK
2.) HILT I-V— RUDOLF EB.ER & WILL GUTHRIE
3.) MUSICAL EDUCATION (EXCERPT)- JOKE LANZ & DIEB13
Prikaži Komentarje
Komentiraj