STEINSKI: What Does It All Mean? 1983-2006 Retrospective

Recenzija izdelka

Illegal Art, 2008

 

STEVE STEIN aka STEINSKI

Založba Illegal Art je konec letošnjega maja izdala odlično dvojno retrospektivno zbirko newyorškega cut-n-pasterskega inovatorja, pradedka, dedka, pionirja (in vsega kar omenjenim izrazom pritiče) Steva »Steinskega« Steina. Nekaj kar so ljubitelji Steinskega pa tudi atipičnega hiphopa iskali leta je torej ugledalo luč sveta, v dobro predstavljeni in sestavljeni zbirki »Steinski: What Does It All Mean? 1983 – 2006 Retrospective«, na kateri so kajpak izbrani prav vsi izdelki Steinskega, od resnejšega avtorskega začetka njegove kariere leta 1983 pa vse do leta 2006. Vmes se seveda znajdejo vse kompozicije, ki jih je Steinski soustvaril s svojim malce manj legendarnim partnerjem Dougom DiFrancom oz. Double Dee-jem. Bogata knjižica vsebuje zanimive spomine in besede Hue Hsu, kateri so pridodani tudi komentarji k prav vsem skladbam s prvega diska, za katere je poskrbel Steinski sam.

Steinski je po poklicu profesionalni pisec oglasov, ki je za večno spremenil podobo hiphopa, sicer pa zbiralec plošč (lahko ste ga videli tudi v filmu Scratch), ljubitelj hiphopa, ki se je navduševal nad hiphopom in DJ-stvom veliko preden so Sugarhill Gang posneli prvi raperski komad, ki je prispel na lestvice. Danes 57-letni belec židovskega porekla je zbiralec plošč, DJ in še marsikaj drugega.

Steinski in Double Dee sta glavna influenca in predhodnika sodobnim hiphopersko-funkerskih diggersko-copy-pasterskih DJ-ev oz. producentov, kot so recimo Dj Shadow, Cut Chemist, FatBoy Slim in drugi. Album kajpak vsebuje vse tri najlegendarnejše inštalacije Steinskega in Double Dee-ja, ki so se v zgodovino hiphopa in sodobne glasbe vpisale pod naslovom »The Lesson«. Prvi Lesson je bil ustvarjen za remix tekmovanje takrat vzpenjajoče in vzhajajoče hiphoperske založbe Tommy Boy Records in je znan pod naslovom »Lesson 1: The Payoff Mix«, vendar pa uradnega izida singla uradno nikoli nismo dočakali, kljub temu, da sta bila fanta zmagovalca natečaja. Double D je takrat deloval kot studijski tehnik, Steinski pa je bil zaposlen pri ugledni oglaševalski firmi Doyle Dane Bernbach. Prva inštalacija Lessona vsebuje fuzijo različnih glasbenih žanrov ustvarjenih pod vtisom hiphoperske estetike oz. na vzorčenju (samplu) slonečega hiphopa, med izvajalci pa se v tem pestrem samplerskem kolažu znajdejo tako Little Richard kot Diana Ross, Herbie Hancock, Culture Club, Harold Faltenmeyer, Funky 4 + 1, Incredible Bongo Band, Arthur Baker in premnogi drugi. Žanrsko se napaja predvsem s črnsko glasbeno zakladnico ter uporablja metode takratnega hiphopa, ki je svoje vzorce povzemal predvsem iz zgodovine soula, starega r'n'bja ter v sedemdesetih vseprisotnega diska pa tudi nekaj humornih vložkov popa z začetka osemdesetih. Glavna sprememba med klasičnim hiphoperskim vzorčenjem ter hitro izmenjujočimi vzorci cut-n-pasta Steinskega in Double Deeja, pa se skriva v raznih filmskih vložkih, saj recimo govor Humphrey Bogarta iz kultne Casablance kopirata in lepita na že vnaprej zlepljeno podlago. Komad sta fanta posnela v dveh dneh, skupno pa naj bi zanj porabila od 12 do 14 ur časa. Zanimivost prvega mixa je bila predvsem v tem, da so med drugim uporabljali tudi avdiokasete in magnetofone pa tudi to, da vmeščanje različnih samplov ni bilo načrtovano, temveč se je razvijalo skozi studijski snemalni proces, kjer sta z Double Dee-jem ugotavljala napake in jih sproti poskušala tudi odpraviti.

Kultnejši nadaljevanji prvega Lessona si sledita v kompozicijah »Lesson 2: James Brown Mix« ter »Lesson 3: History Of Hiphop«. Drugo nadaljevanje se je naslajalo na delo in breake James Browna ter izvajalcev, ki so uporabljali njegove sample, v vse skupaj pa sta fanta vklopila tudi odlomke iz Umazanega Harryja in Bugs Bunnyja. Tretje nadaljevanje pa je temeljilo na legendarnih breakih, kot so »Mary Mary«, »Dance To The Drummer's Beat« in drugi. Seveda na albumu ne umanjka niti Steinskijeva najelitnejša solistična stvaritev bazirana na ikonografiji atentata na JFK-ja »The Motorcade Sped On«, posneto pod imenom Steinski & The Mass Media in izdano zgolj kot brezplačen singl pridodan k eni od izdaj britanskega magazina NME leta 1987. Posebnost Steinskejeve kariere je, da kar nekaj teh cut-n-pastov nikoli ni bilo izdanih ali nedosegljivih (predvsem zaradi težav z avtorskimi in ostalimi sorodnimi pravicami), sedaj pa so vsi zbrani na enem mestu.

Drugi, dodatni CD vsebuje še precej svež mix »Nothing To Fear«, ki hkrati velja za enega vrhuncev radijske oddaje Solid Steel, ki dolga leta domuje na BBC-jevem radiu. Zanimivo je, da je v knjižici navedenih vseh 28 skladb tega mixa, kar je za radijske in tudi siceršnje mixe Steinskega precej nenavadno. Seveda pa se mix »Nothing To Fear« v večini elementov razlikuje od njegovega zgodnjega dela, saj je nastal po desetih letih uporabe ProToolsov in s pomočjo Maca ter pridobivanja znanja od mnogih studijskih mojstrov.

Najbolj zanimivo pa je, da sta Double Dee in Steinski v življenju izvedla le tri oz. štiri nastope v živo, prav nobeden pa ne datira v leta, ko sta skupaj ustvarjala tudi glasbo. Prvi skupni nastop sta tako s svojimi laptopi opravila 20. novembra 2002, v newyorški dvorani Roseland, kamor ju je povabil njun veliki fan Dj Shadow, kjer sta bila predvoznika na Private Press showu. Drugič sta skupaj nastopila na malem, improviziranem dveurnem showu v Highline Ballroomu, tretjič in četrtič pa sta dve noči nastopila kot del velike »Hard Sell Toure« Cut Chemista in Dj Shadowa.

Leto izdaje: 
Institucije: 

facebook twitter rss

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Stara, arhivska, spletna stran.