Karlowy Vary: La Femme
PGP RTB/Matrix Music, 1985/2023
V oddaji Razširjamo obzorja tokrat poslušamo ploščo La Femme, ki jo je leta 1985 izdala kultna jugoslovanska skupina Karlowy Vary, za ponatis in ponovno izdajo ikonične plate pa so letos poskrbeli pri Matrix Music.
Pisalo se je leto 1977, ko so v Socialistični federativni republiki Jugoslaviji pod vplivi tako zvanih dekadentnih in uporniških zvokov z zahoda na našem prostoru zaružili prvi panksi, ki jim bomo rekli kar Pankrti. Našo staro državo je zajel val panka, ki pa ni bil zgolj gola imitacija tujih angleških skupin, temveč je imel svojevrsten sound in razvoj. Kljub izraziti kritičnosti, satiričnosti in vsesplošnim sistemskim antagonizmom oblast vendarle ni popolnoma zatrla novonastale in razvijajoče se scene, temveč je ustvarjalnost izpod rok omladine pogosto celo podpirala – tako, da je organizirala razne koncerte, festivale in druge kulturne dogodke, na katerih je jugoslovanska mladež razvijala in predstavljala svoj glasbeni značaj. Pank je kmalu odplul v vode postpanka, iz teh pa je vzniknil novi val, južneje od nas znan tudi pod imenom novi talas.
Ljubljana, Beograd, Novi Sad, Reka in Zagreb so bili glavni centri nove scene, v hrvaški prestolnici pa je leta 1981 nastala tudi skupina Korowa Bar. Ta se je dve leti kasneje preimenovala v Karlowy Vary in leta 1985 izdala svoj prvi in edini album La Femme.
Ime Korowa Bar so pobrali iz romana in filma A Clockwork Orange, skupino pa sta zaštartala Davor Gobac in Hrvoje Piletić – Pile. Prvi je stal za mikrofonom, drugi je držal kitaro, na basovske strune pa je brenkal Dražen Pencel – Pink. Preigravali so na odrih vse od Vardara pa do Triglava, a sproducirali le nekaj live in demo posnetkov. Gobac je bend kmalu zapustil in kasneje ustvaril hrvaške Ramonse s skupino Psihomodo Pop. Sledilo je še nekaj rošad v postavi, za kratek čas je skupini glas posodil Milan Manojlović, medse pa so sprejeli še Toma in der Mühlena. Ko je bar zapustil Pile, pa se je preostanek zasedbe z novo gajstno in komaj sedemnajstletno vokalistko Varjo Orlić leta 1983 preimenoval v Karlowy Vary.
Z novim imenom in novo ekipo je zasedba imela velikopotezne ambicije, a je plan za vse prve uradne izdaje ostal nerealiziran. Že prvi posnetki, ko se je bend še imenoval Korowa Bar in ki so leta 1982 nastali na RTV Zagreb, bi se morali pojaviti na kompilaciji s skupinama Sexa in Dorian Gray. A ker so Dorian Gray pod vodstvom Massima Savića – ki smo se mu, mimogrede, nedavno prav tako posvetili v oddaji Razširjamo obzorja – sodelovanje odpovedali, je ves projekt padel v vodo. Podoben scenarij se je Karlovcem zgodil dve leti kasneje, ko so posneli album, naslovljen Haotika, vendar ga iz raznoraznih razlogov niso nikoli objavili, vseeno pa ga je možno najti na spletu.Bend je očitno potreboval nekaj novega zanosa, nove sile in okrepitve, ki bi ga spravile na tirnice do prve prave albumske izdaje. Kmalu po neuspelem prvencu se je zasedbi tako pridružila ikonična Margita Stefanović, alternativni sceni že dobro poznana kot klaviaturistka skupine Ekatarina Velika, in Karlowy Vary so bili končno na pravi poti do izdaje plošče La Femme. Skupaj z Margito, ki je na podlagi fotografije pevke Varje tudi oblikovala naslovnico albuma, so napisali komada Dečja pesma in Stranac, k sodelovanju pa so povabili še bobnarja Dragana Simonovskega in violinista Rista Ibrića. Leta 1985 je pod okriljem Produkcije gramofonskih ploča Radio-televizije Beograd – ali krajše PGP-RTB – luč dneva naposled ugledala debitantska plošča La Femme, ki predstavlja ključen delček v mozaiku ne le jugoslovanskega novega vala, temveč jugo alternativne scene vobče.
Ploščo zaznamujejo razmeroma preprosti in nalezljivi kitarski rifi, hladne sintovske linije, plesni ritmi, glavna zvezda pa je Varjin emotivni glas, ki nas kliče iz mrakobne mističnosti celotnega albuma. V nekem drugem, boljšem in lepšem svetu bi plošča La Femme skupine Karlowy Vary bila zgolj njihova prva, a je žal njihova prva in zadnja. Čeprav je bil album dobro sprejet, se je skupina razšla že leto po njegovem izidu. Razlogi za razpad niso znani, lahko pa jih morda iščemo v tragičnih usodah večine članov zasedbe, ki jih, podobno kot denimo pri zasedbi EKV, ni več med nami. Tako kot Margita, katere življenjska pot je dobro znana, so tudi preostali člani zasedbe podlegli vplivu drog, med drugimi tudi mlada Varja, ki se je po razpadu skupine najprej vrnila k svoji stari ljubezni – plesu, leta 1996 pa naj bi pri enaintridesetih letih – podobno kot Margita – preminila zaradi heroina. Edini še živeči član skupine tako ostaja Tomo in der Mühlen. Ne glede na to pa bo, kljub prekratkemu obstoju, spomin na Karlowy Vary zaradi njihovega edinstvenega albuma La Femme živel večno.
Prikaži Komentarje
Komentiraj