Blaž: The b Of
Beton, 2014
V tokratni Tolpi bumov še pred iztekom letošnjega leta predstavljamo povsem svežo, pravzaprav še neizdano kompilacijsko ploščo z naslovom The b Of, ki jo tako glasbeno kot vizualno podpisuje Blaž Gracar. Gre za nadobudnega vsestranskega ustvarjalca – cineasta, pesnika in glasbenika – ki je v glasbenem smislu nase opozoril že leta 2008, ko je pri rosnih sedemnajstih letih pod vzdevkom Dpek za ameriško založbo Cold Busted pripravil pretočni EP, Sofa Bits. Na njem lahko med drugim najdemo pesem La Ricerca, ki se je uvrstila tudi na pregledno kompilacijo domače elektronske glasbe, K4 Format 09, izdano v letu 2009; istega leta pa je Dpek za že omenjeno ameriško založbo splavil še en EP, Outdoor Bits.
Po nekajletnem diskografskem zatišju je Blaž z izidom kratke plošče Follow Steam From Orgasm obrnil stran in pod spremenjenim, starim-novim oziroma pravim imenom, Blaž, v samorežiji napovedal nadaljevanje ustvarjalne poti. Ne glede na to, da so tudi v sledečih letih relativno redno kapljale nove pretočne izdaje krajših formatov, pa so šla njegova glasbena prizadevanja bolj kot ne neopazno mimo (domačega) poslušalstva. Vse to se je spremenilo, ko je v začetku letošnjega leta na ljubljanski neodvisni založbi Beton izšla Blaževa mini plošča s preprostim naslovom b, njenemu izidu pa so ob podpori bobnarja Simona Intiharja sledile tudi odmevne koncertne predstavitve.
Še preden bi se uspelo poleči navdušenje nad ponovno odkritim domačim talentom, je kot strela z jasnega udarila napoved, da lahko na Beton Records še pred novim letom pričakujemo Blažev prvi fizični pa tudi dolgometražni diskografski izdelek. In pred nami se je znašla plošča "The b Of". A kot posredno nakazuje že njen naslov, tokrat ne gre za novo dozo še neobjavljenega gradiva, temveč za kompilacijski prerez dosedanjega ustvarjanja. Na albumu so se tako poleg vseh pesmi z letošnje mini plošče b znašli še "the best of" materiali z njegovih starejših EP-jev.
Blaževa zgodnja producentska leta sicer težko izvzamemo iz konteksta takrat novega hip-hop zvoka s primorske obale, čeprav sta bila bolj znana kolega iz tega miljeja, Gramatik in JK Soul, v primerjavi z mlajšim Dpekom že od nekdaj veliko bolj usmerjena v klepanje funkcionalnejših, pretežno klubsko naravnanih beats kosov. A že v osnovi opazna Blaževa dovzetnost za različne ritme, nenavadne zvoke in eksperimentiranje s posebej za hip-hop neortodoksnimi aranžmajskimi rešitvami je z leti oziroma praktično z vsako njegovo naslednjo izdajo le še dobivala nove dimenzije. Ta razvoj je jasno slišen tudi na albumu The b Of, kljub temu da pesmi na njem niso zvrščene v kronološkem redu.
Hip-hop podstat, ki je v večji meri prisotna zlasti v zgodnejših delih, se je sčasoma razkrajala in v ospredje so vedno bolj stopale druge prvine: zvoki sintetizatorjev so začeli pridobivati na ostrini in raznolikosti; širil se je nabor tako analognih kot digitalnih zvokov; znatno kompleksnejše pa so postajale tudi strukture pesmi. Ključni razlog za njihovo učinkovito pulziranje torej niso zgolj mehansko ponavljajoče se ritmične sekvence, kar se lepo izkaže v pesmih The World is Big, Magic in Steam Bird Rotation. Za dinamično poživitev niso odločilni niti posamezni vzorčeni zvoki, kot na primer vokali v pesmih Sexy Anima, Sky's My Ride in The War Ahead. Agens movendi Blaževih skladb je prej plod njegovega smisla za glasbeno kompozicijo, torej premišljeno umeščanje dodobra izpiljenih zvokov in efektov. Kot rahlo slabost plošče bi na tem mestu izpostavil le, da se lahko zaradi mestoma prekomerne uporabe kompresije posameznih zvokov pri nekoliko glasnejšem poslušanju predvsem pesmi s plošče b bolj občutljiva ušesa nekoliko utrudijo, vendar k sreči ne do mere, ko bi to postalo moteče. Poleg tega bržkone tudi slednje Blaževi glasbi daje značilen karakter.
The b Of je torej retrospektivni vpogled v Blaževo bogato ustvarjalno pot. Na odgovor na vprašanje, ali gre pri tem tudi za zaključek nekega večjega in začetek novega poglavja, bomo morali čakati vsaj do prihodnjega leta; samo do začetka prihodnjega tedna pa bo potrebno počakati na 78 preštetih in v unikatni, DIY maniri izdelanih CD-jev The b Of.
Prikaži Komentarje
Komentiraj