Complete Mountain Almanac: Complete Mountain Almanac

Recenzija izdelka

Bella Union, 2023

 

Narava je včasih predstavljala eno redkih nespremenljivih stalnic, v katero smo se ljudje vztrajno zatekali zaradi prehitrega tempa vsakdanjih obveznosti. Sedaj lahko zgolj opazujemo, kako se naše zavetje nepovratno spreminja. Vse bolj se kot posamezniki in tudi kot del širšega družbenega konteksta ukvarjamo z razmahom bolezni, ki že skoraj egocentrično zaznamujejo zadnja tri leta človečnosti. Avtorji plošče Complete Mountain Almanac obe frustrirajoči tematiki spretno prepletajo v komadih, ki pričajo o življenju, smrti in preporodu.

Umetnici in dolgoletni prijateljici, Rebekka Karijord  in Jessica Dessner, ki svojo dušo razdajata v mnoge različne umetnosti, sta tokrat združili moči in skupaj z Jessicinima bratoma Aaronom in Brycem Dessnerjem, sicer članoma ameriške rock zasedbe The National, ustvarili intimen, pristen in sporočilno tehten album. Rebekka Karijord je norveška pevka in komponistka, katere opus se giblje vse od šestih solo albumov do skladanja filmske glasbe in glasbe za gledališče. Svoje kompozicije je med drugim snemala že z londonskim contemporary orkestrom in spisala glasbo za dokumentarec o Greti Thunberg. V svojih delih se večkrat dotika tematike okoljevarstva, tudi ta album seveda ni izjema. 

Z Jessico Dessner, ameriško pesnico, profesionalno plesalko in vizualno umetnico, se je Karijord prvič srečala že leta 2000. Dobri dve desetletji pozneje je vzniknil njun prvi skupni projekt, ki ga obe doživljata kot enega pomembnejših v svojih karierah. Pri snemanju in iskanju kitarskih zvočnih barv ter pri produkciji sta se Rebekki, ki je sicer osrednje glasbeno ime albuma, pridružila še Aaron in Bryce Dressner in nastala je skupina Complete Mountain Almanac. Iz Rebekkinih demo posnetkov je tako z njuno pomočjo nastal celosten, kontemplativen dolgometražec, v katerem zlahka začutimo dolgoletno emotivno in psihološko povezanost njegovih akterjev. Z namenom ohranjanja pristnosti notranjih doživljanj med izvajanjem se je skupina odločila, da bo album posnela v živo, pozneje pa so skladbam dodali še spremljevalne vokale in minimalistične produkcijske teksture. Bryce Dessner je šestim komadom vkomponiral še godalne dele, ki so jih izvedli člani simfoničnega orkestra iz Malmöja. To priča o dveh dejstvih – da je album inštrumentalno in vokalno kakovosten in da v osnovi folkovsko plato prežemajo tudi klasični in komorni zvoki. Takšne žanrske spojitve smo sicer od umetnice že vajeni, z njo pa lepo povzame različne sfere svojega glasbenega ustvarjanja.

Sprva je bil album, katerega prvotna ideja sega nekaj let v preteklost, zamišljen kot Rebekkin inštrumentalni projekt, njegova glavna tematika pa je regeneracija Zemlje v roku enega leta. Album tako ponuja dvanajst komadov, ki so naslovljeni po imenih mesecev, od januarja do decembra. Jessica je bila k sodelovanju najprej povabljena, da bi album vizualno konceptualizirala. Kmalu zatem je zbolela za rakom in z željo po izražanju svoje ranljivosti napisala zbirko poezije z naslovom Complete Mountain Almanac, ki ji je nato Rebekka dodala še zvočno podobo. Umetnici sta namreč v svojih idejnih zasnovah našli življenjsko bitno vzporednico. Človekov boj z boleznijo skozi diagnozo, prebolevanje in okrevanje paralelno z nenehno borbo Zemlje, da se vsako leto prerojeva in potuje skozi letne čase, čeprav jo tako malomarno spreminjamo. Glavna motivika komadov je na obeh ravneh, osebnostni in globalni, popotovanje od razkroja do obnovitve, izpoved o upanju in preporodu. 

Jessici je tako uspelo dve idejni filozofiji spojiti v pomenske, osebnoizpovedne in občutljive tekste, ki so tako lepo metaforično zapakirani, da za resnično razumevanje od poslušalca terjajo vsak delček pozornosti. 

And do I still care?
Am I full of it?
The mountains, the forest, the sea.
The four seasons

To denimo v skladbi December poje Rebekka. Verz si lahko, kot tudi večino drugih, interpretiramo v več kontekstih in na obeh tematskih ravneh. Besedila torej dosegajo samoumevno visoko postavljena pesniška merila in se berejo kot slogovno dovršena poezija. 

Na večinoma akustični plati na trenutke zaznamo tudi nekaj elektronskih segmentov in zvokov električne kitare, Rebekka pa z glasbenim tekstom na njej zgledno neguje svoje norveške korenine. Med poslušanjem morda najbolj pritegnejo večglasni, dovršeni in prefinjeni vokali, ki ploščo lepo popestrijo in veliko doprinesejo k njeni umetniški vrednosti. Album Complete Mountain Almanac se ponaša z melodično in harmonsko večplastnostjo na visoki komponistični ravni, konceptualno je zelo premišljen, vendar bi si poslušalka želela slišati nekaj več aranžmajske variabilnosti. Komadi so podobni v zgradbi, imajo dober razvojni potencial, vendar nato pogosto začnejo stagnirati. V nekaj skladbah lahko slišimo ponavljajoči se verz, uglasben z več ali manj zelo sličnimi zvočnimi in produkcijskimi značilnostmi. 

Morda najbolj izstopajoči in inovativni so komadi April, May in September. Sicer pa cikli, ki zaznamujejo menjavanje značilnosti letnih časov, preprosto niso uspešno prevedeni v glasbeno fakturo. Ta je na trenutke preveč repetitivna in nedinamična v primerjavi s transformacijami, ki jih opazujemo v naravi. Glede na tematiko plate bi pričakovali nekaj več prerojevanja tudi v smislu vokalno-inštrumentalne teksture. Rebekka je na prejšnjih albumih že znala postreči z atraktivnejšimi ritmi in širšim zvočnim spektrom, zato to pričakovanje ni povsem idealistično. Vseeno pa moramo priznati, da je bendu Complete Mountain Almanac uspelo nekaj ključnega. Poslušalcu namreč plošča omogoča duhovno poglobitev in emocionalno zavedanje, besedila pa spodbujajo nadaljnje razmišljanje o eksistencialnih vprašanjih. 

 

Tolpo bumov je pripravila vajenka Alja.

 

Leto izdaje: 
Institucije: 

facebook twitter rss

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Stara, arhivska, spletna stran.
randomness