Dungen: En Är För Mycket och Tusen Aldrig Nog
Mexican Summer, 2022
Sedem let je minilo, odkar je švedska psych rock skupina Dungen na svet spravila svoj zadnji dolgometražni album z naslovom Häxan. Inštrumentalna plata, ki jo je kot vedno v celoti skomponiral kitarist Gustav Ejstes, je bila prvi konkretni odmik od Dungenovih bolj običajnih psych rock korenin. Projekt je bil sicer še vedno jasno zaznamovan z Ejstesovo naklonjenostjo švedski folk tradiciji ter starim šolam progresivnega in psihedeličnega rocka – a kompozicije, ki so tokrat v celoti obšle vokalni performans, ne bi mogle biti bolj tuje njegovim prejšnjim udejstvovanjem. Glasba je tu utemeljena v posebni sanjskosti; je eterična, zavlečena in skrivnostna, stalno odeta v temo, a nikoli grozeča. Melanholično vzdušje nam pričara podobe samotnih potovanj skozi noč ali sprehodov po blago zasneženem gozdu, ob samem koncu hladne jeseni. Bolj kot tujek v Dungenovi diskografiji je Häxan deloval kot najbolj svojstven in dovršen projekt izpod Ejstesovega peresa, tako indikator njegovega čuta za atmosfero kot tudi format, v katerem lahko glasbenik najbolje razkaže svoje inštrumentalne veščine.
Tako so nas torej s Häxanom konec leta 2016 Dungen zapustili in vse do letos snovali novo studijsko plato En Är För Mycket och Tusen Aldrig Nog ali po domače: Eden je preveč in tisoč ni nikoli dovolj. Za ta projekt se je Ejstes, ki je po dvajsetih letih še vedno osrednja ustvarjalna sila skupine, delno vrnil k njenim starejšim metodam. Novoizdani album po Häxanu sicer podeduje umeščenost vzdušja v jesenski čas, a v marsikaterih drugih pogledih predniku obrne hrbet, mogoče celo prenaglo, in se vrne daleč nazaj k svojim začetkom, jih dodela ter postreže v zaokroženi celoti.
Če je Häxan lahko izstopal kot samostojen in edinstven projekt – bolj otrok zapuščine psihedeličnega rocka kot pa zgolj njen pričakovan, standardni produkt – se novi album veliko bolj utemeljuje kot poklon prav tej glasbeni tradiciji. A ta navidezna regresija ne izniči ambicije projekta, ki se vseeno lahko baha z dobro realiziranim in raznolikim naborom skladb. Na celotni plošči, na kateri Ejstes glasbo kot v starih projektih ponovno spremlja z vokali, najdemo jasne sledi tako Beatlesov kot Tame Impalinega Kevina Parkerja, čigar vpliv je med drugim močno opazen v komadu Nattens Sista Strimma Ljus. Zanimiva je dvosmernost teh navdihov, saj je Parker pobral veliko potez prav od Dungena in skupini tokrat tudi vrača inspiracijo v obliki svetlečih kitarskih tekstur, polnih velekoncertnega potenciala.
Dungen na albumu kuje svež, svetel zvok, ki občasno zaide v bolj groovy sekcije in celo jungle s skladbo Var Har Du Varit?. Tok plate sicer na trenutke prekinejo zaključki komadov, ki bi jim skupina lahko namenila nekoliko več časa za odzven, a pomanjkljivosti prehodov ne odvrnejo preveč od lahkotnosti glasbe, ki je tako privlačna, kot je dostopna. Prav ta lahkotnost, povabilo v topel objem, povzema Dungenov zgodnji zvok, a obenem se tu odpre nerodno vprašanje o njihovem razvoju, saj se v kontekstu nove izdaje zdi prejšnji album Häxan kot digresija načeloma glavnega poslanstva skupine, četudi je daleč najbolj edinstven in zapomnljiv. Novo izdajo lahko torej razumemo kot odmik od eksperimentacije z atmosfero in vrnitev k izpopolnjevanju Dungenovih že osvojenih glasbenih drž.
Prebuditev iz zasanjanega polsna, v katerem je skupina tavala na Häxanu, Dungen tako praznuje z dokaj dodelano vizijo, dokončno ločeno od preteklega misticizma in potopljeno v novo svetlobo, ki ublaži potencialna razočaranja nad njihovo preusmeritvijo. Četudi lahko skupina dokazano nudi veliko bolj unikatno, tematizirano potovanje, je plošča En Är För Mycket och Tusen Aldrig Nog soliden dodatek k njihovi diskografiji in več kot primeren spremljevalec sproščenih jesenskih sprehodov. Priporočamo torej, da album postrežete ob belem ali rdečem vinu na kak oktobrski popoldan, v bližini gozdnate narave, a nikakor ne v njeni senci.
Prikaži Komentarje
Komentiraj