otay:onii: 夢之駭客 Dream Hacker
bié Records, 2023
Ko je spala v svojem stanovanju v Šanghaju, je v sanjah zagledala otroka, ki je en kamen vrgel na drugega. Ko sta se kamna prekrila, je nastala podoba pravokotnika. Nenadoma je prebadajoča svetloba pravokotnik raztrgala in zajela njeno sobo. Gledala je, kako se je njeno telo dvignilo in počasi poletelo proti stropu. Zrak okrog nje jo je zazibal in ji zašepetal skrivnost: »Kar povezuje mene in tebe, se vedno prekriva.«
Podobe sanj so malokrat jasne, vselej so zavite v čudne pomene, koščke informacij, ki čez dan potujejo po naših nevronski živcih. Velikokrat lahko tak sen sproži miselne cikle, iskanje odgovorov in celo kreativne projekte. Album tokratne Tolpe bumov, 夢之駭客 Dream Hacker, je posledica prav opisanih sanj kitajske glasbenice in umetnice otay:onii. Lane Shi je za marsikoga bolje znana kot vokalistka shoegaze zasedbe Elizabeth Colour Wheel, pod monikerjem otay:onii pa je glasbo samostojno ustvarjala še pred formacijo zasedbe. Katalizator za njene ustvarjalne podvige je bil mladinski roman Outsider avtorice Guiyeoni, ki jo je Lane Shi prebirala v zgodnji adolescenci. Sprva se je glasbenica lotila zgolj kompozicije, pozneje pa je kot izrazno sredstvo raziskovala tudi druge umetniške medije. Plošča 冥冥 (Míng Míng), ki jo je izdala pred dvema letoma, je pripomogla k večji prepoznavnosti v polju eksperimentalne elektronike.
Delo 夢之駭客 Dream Hacker lahko dojemamo kot neke vrste nadaljevanje plošče izpred dveh let, kar zgovorno ponazorita obe naslovnici, odeti v teksturirano rdečo in srebrno barvo, na katerih so natisnjene oziroma napisane kitajske pismenke. Umetnica se je za to potezo odločila načrtno – faza trenutnega navdiha jo je pripravila do tega, da zgodba plošče 冥冥 (Míng Míng) še ni končana. Plošča 夢之駭客 Dream Hacker, rojena neposredno iz izkušnje specifičnih avtoričinih sanj, se ukvarja s tematiko prekrivanj in povezav med predmeti in ljudmi.
Album odpre temačna klavirska balada You Do, v kateri se otay:onii spominja težkega otroštva in odnosa z očetom. Rodila se je v kitajski provinci Zhejiang v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, ko so starši na Kitajskem smeli imeti le enega otroka. V sponah patriarhalnega režima so bile prvorojene deklice pogosto žrtev zanemarjanja, v nekaterih primerih pa so bile celo prodane kot človeško blago, umorjene ali zaprte v posebne institucije z nečloveškimi razmerami. Otay:onii je v otroštvu občutila hlad svojega očeta, ki ji je med drugim dejal, da bi se mu morala roditi kot sin.
Z iskanjem asociacij in prekrivanj glasba na plošči 夢之駭客 Dream Hacker umetnici služi kot osebno orodje za lažje razumevanje lastne podzavesti in travm. Njen namen se nam razkrije, ko ploščo poslušamo večkrat in ugotovimo, da se osem skladb pravzaprav kombinira v dvojice. Pesmi You Do tako pripada zadnja Good Fool. You Do preraste v nojzerski štikelj Rub s pripadajočim komadom Ritualware. V tem paru umetnica raziskuje tematiko verovanja in iskanja utehe bodisi v skupinskih bodisi v osebnostnih ritualih. Otay:onii utehe ne najde v organizirani religiji, temveč v svojem osebnem verovanju. Večno trajajoč proces izoblikovanja lastne vere se je zanjo pričel z nenehno razpetostjo med življenjem v Severni Ameriki in na Kitajskem. Z njim se srečamo v skladbi Overlap s cinematičnim aranžmajem in težko primerljivim vokalnim nastopom. V tej skladbi poetinja uporabi melodijo, ki jo je slišala v sanjah.
Tudi skladba Overlap ima svoj pripadajoči del – tu pa stvari postanejo malce hudomušne. Pesem W.C., ki na plošči nastopi kot četrta po vrsti, je pravzaprav poimenovana po prostoru, v katerem opravljamo biološke potrebe. Na Kitajskem so javna stranišča zgolj luknje, v katerih se kopičijo iztrebki vseh, ki so jih uporabili. Ironično in hudomušno glasbenica z javnim straniščem primerja tudi človeštvo, ki je na svoj obsceni način povezano med seboj kakor iztrebki v javnih straniščih. Deloma kritična, predvsem pa groteskno romantična tematika nam morebiti postane bolj jasna, ko spoznamo, da se Lane Shi zelo navdušuje tudi nad raznimi grindcore, metal in hardcore ansambli, ki pa so jim tovrstne lirične tematike bolj blizu.
Zvočno je na večini skladb v ospredju unikaten vokal glasbenice, ki ga pospremi enkrat bolj melodična, spet drugič bolj atmosferična inštrumentalna osnova. Njeni aranžmaji, ki jih večinoma sestavljajo sintetizatorji ali zvočni kolaži, so cinematični in se dobro skladajo z njenim glasom. Ritualware je recimo bolj dronovska, medtem ko je pesem Two Rocks A Bird slišati kot spremljava ob epizodi risanke. Kompozicija občasno spomni na solo projekt Thoma Yorka ali pa na glasbo Björk, vendar gre seveda za zgolj rahlejše prekrivanje.
Skladba Good Fool s podobno mislijo zaključi ploščo 夢之駭客 Dream Hacker. Nekateri te bodo lahko imeli za norčka, toda ponujena ti je možnost, da to oznako sprejmeš za svojo. Kot par prvemu komadu You Do, ki je odet v anksioznost in negotovost o sebi, je Good Fool tako tematsko kot zvočno njegova antiteza. Plošča 夢之駭客 Dream Hacker sporočilo deloma razkrije že v prvi polovici albuma, le da to stori subtilno. Vdiranje v sanje in iskanje njihovega pomena je hkrati vdiranje v zavest ega, ki nam lahko razkrije marsikateri nauk. Za otay:onii je to spoznanje o dejstvu, kako povezave med stvarmi in ljudmi lahko pozitivno vplivajo na počutje in rast nje same. Procesa vdora v sanje in konec koncev tudi lastne notranjosti se je lotila skozi komponiranje in ustvarjanje, mi pa smo lahko hvaležni, da je ta izdelek delila s svetom.
»I was sleeping in my apartment in Shanghai, saw a kid throwing one rock onto another in a dream, and these two rocks overlapped a rectangular shape in the middle, and suddenly the rectangle part shredded a stream of piercing light, then I saw myself laying on bed, floating, on my ears or in the air was this whisper of a secret drifted like wings – 'What connects you and me is the overlapping part.'«
Prikaži Komentarje
Komentiraj