-S-: Dom, w którym mieszkał Wąż (A House Where Dwelled A Snake)
I, Voidhanger Records, 2022
Serpentinasta dvočlanska formacija s poljske alternativne glasbene scene je aprila letos pri italijanski založbi I, Voidhanger Records izlevila novo zvočno kompozicijo Dom, w którym mieszkał Wąż oziroma Hiša, v kateri je bivala kača. Plošča je izšla po dveh letih od zadnjega izdelka, prvega dela trilogije Zabijanie Czasu oziroma Zabijanje ali zapravljanje časa, plošči, grajeni iz več skladb, navidezno brez ločnic, povezanih v en polurni tok. Zlovešča hiša je tokrat razdeljena na štiri dele in pospremljena z enigmatično ilustracijo stavbe v duhu nizozemskega umetnika Mauritsa Cornelisa Escherja, ki nas opominja na nad nami vseskozi bdečo nepojasnljivost pojavov in občutij.
Varšavski duet, ki dobro desetletje ustvarja pod imenom -S-, je svoj prepoznaven zvok začel razvijati leta 2013 na prvencu Untitled LP1. Tedanji komadi so bili osnovani na depresivnejšem black metalu in oviti v hrupnejšo produkcijo, po drugi strani pa slišimo tudi povsem jazzovske komade, kot je denimo lahkoten W ogrodzie oliwym oziroma V oljčnem vrtu. Z leti in več premori med ustvarjanjem je muzika dveh glasbenikov postajala vse čistejša, venomer pa ujeta v izrazito ponavljajoče se basovske linije. Podoben razrahljan, odmevajoč melanholičen zvok slišimo na več izdelkih posebnežev iz Poljske v zadnjih letih, še posebej pa v tem oziru izstopa glasba nedavno razpadlega projekta Kły in pa glasba še delujoče peterice Koniec Pola. Zasedbo Koniec Pola med drugimi tvorita prav člana dvojca -S-, komponist in multiinštrumentalist Patyr ter bobnar Grzegorz, ki glasbo ustvarjata tudi še v blackmetalskem kvintetu Licho in v nekaterih drugih manjših projektih.Zadnji dve plošči dvojca -S-, aktualna Hiša, v kateri je bivala kača in plošča Zabijanje časa iz leta 2020, sta nezgrešljiv primer izostrene kreativne žilice umetnikov, ki pletejo trdne in onkraj meja Poljske prepoznavne in vplivne medžanrske vezi. Predvsem presunljive, otožne in dramatične vezi med jazzom, black metalom, cold wavom in v primeru benda -S- še postpankom. Omenjene zvrsti so na poljski glasbeni sceni podobno kot drugod doživele izjemen razcvet. V poznih sedemdesetih in osemdesetih letih sta prednjačila postpank in cold wave, ki sta v pestro zvočno dediščino Poljske zapisala zasedbe Variété, Made in Poland in Siekiera, v devetdesetih in zgodnjih dvatisočih pa je (za)vladal poljski black metal, ki je izpljunil denimo Mgło in pustolovce Furia.
Prav pustolovska naravnanost glasbenikov iz zasedbe Furia, se zdi, je bila spodbuda, nekakšen vezni člen med omenjenimi žanri in še folkom ter izrazito vokalno ekspresijo, izdrtimi kriki in obenem globokim, pomirjujočim premlevanjem, ki prevevajo glasbo te zasedbe. Glasba dvojca -S- se od večine muzike omenjenih zasedb odcepi zaradi drznejšega vnosa jazzovskega pridiha, predvsem z igranjem klarineta, ki ga na aktualni plošči prispevata poljski glasbenik Michał Górczyński in klarinetistka iz Španije, Naná Rovira. Klarinet je eden izstopajočih in nepričakovanih inštrumentov v tovrstni glasbi in zaznamuje tudi muziko zasedbe Koniec Pola, ki bi jo najlažje primerjali z delom dua -S-.Iz poljske blackmetalske dediščine sta glasbenika prevzela tudi spretno uporabo činel. V mrakobni glasbi in poetičnih tekstih, ki tokrat temeljijo na faustovski tragediji, ti drobni visoki zvoki puščajo vtis nečesa razdražljivega, a stanovitnega. Zvok činel z vokalnim srdom, vseprisotnim doomstrskim basom ter kaotičnim, prefriganim in srhljivim klarinetom ustvarja nejasno dvojnost minimalne svetlobe in srkajoče tmine, uglasbljen faustovski konflikt med božjim in hudičevim, nebeškim in tostranskim. Za nekatere skladbe bi lahko dejali, da so bolj blackmetalske od drugih, v nekaterih pa prednjačita jazz in takšno ali drugačno valovanje oziroma odmev new, cold ali dark wava. Poslušalec glasbe s plošče Dom, w którym mieszkał Wąż se v tej zmešanki zvokov in občutij tako lahko le vda breznu nepojasnljivosti, kamor stežka zares posije rezka prebuditev, ker je labirint blodnjavih misli preveč razpreden, mrak pa preveč domač in mamljiv prostor za usodno refleksijo.
Prikaži Komentarje
Komentiraj