JUGA 2023

Oddaja
27. 3. 2023 - 23.00

[UVODNA ŠPICA]

 

ŽELEZNIŠKA POSTAJA STANEŽIČE - SOBOTA ZJUTRAJ

 

Vlak Lisinski na relaciji Minhen Zagreb se ne ustavlja v Stanežičah, če za to ni dobrega razloga. Na primer diplomatskega potnega lista, ki ga gospodična potegne iz žepa črnega leder džeketa. Strojevodjeve oči preletijo zlato natisnjeni grb Socialistične federativne republike Jugoslavije, ki se leskeče v jutranji svetlobi, in se ustavijo na dveh kuvertah, vstavljenih med notranje strani. »Ena za vas, ena za vašega nadrejenega.« »Bomo uredili tovarišica.« Seveda bodo uredili. Zato pa so operativni stroški, jebiga. Plača kulturne atašejke ni visoka za zahodne standarde, pride pa s privilegiji. Drugi potniki še spijo na ležalnikih, ko postava v črnih doktor martenskah sestopi na ploščad.

Vlak gre, jaz nekaj časa samo stojim na peronu in vpijam okolico. Po osmih mesecih Njemačke se morajo moji čuti navadit na socializem. Na malo manj pometeno ulico. Na prostor, ki ni zamejen z reklamnimi panoji. Na ponosno razkazan kamnolom namesto šoping centra. Delavska klasa je sicer zahtevala tudi Hofer, pa eto, kar me ni bilo so zrihtali i to. Pogled mi tava po grobih surovobetonskih petnajstnadstropnih stolpičih naselja, ki ga stanovniki kličejo Staneźići. Če se vam zdi futuristični monstrum z večnivojskimi terasami, okroglimi okni na stopniščih, ki delujejo kot pajkovske oči, in fasado, po zgolj petnajstih letih že zdelano od vremena, kot nekaj, kar bi sodilo v imperialno prestolnico v Vojni zvezd, je to zato, ker smo porabili tri leta lobiranja, da smo ga tja tudi spravili. Ampak ni važno, kako izgleda, važno je, kdo živi v njem. Med drugimi tudi jaz. 

 

TELEVIZIJSKI INTERVJU NA ARD - PREDVČERAJŠNJIM

 

Guten abend. Naša nocojšnja gostja je jugoslovanska kulturna atašejka Sandra Pasić, kuratorica razstave jugoslovanske neobrutalistične arhitekture v München, sicer pa ste sodelovali tudi pri arhitekturnem Trienalu modernizma v Berlinu, bili ste del ekipe, ki je pripravila odmevno retrospektivno razstavo jugoslovanskih brutalističnih spomenikov v Frankfurt, maja 2023 pa vas čaka še 18. mednarodna arhitekturna razstava v Benetkah z naslovom Laboratorij prihodnosti. 

Hvala za povabilo.

 

Če smem biti direkten. Kolikor razumem, se je interes za brutalistično arhitekturo zbudil po ekonomski krizi leta 2008, vzporedno pa se je v njeno retro estetiko zaljubila tudi generacija tako imenovanih hipsterjev. Nekateri bi rekli, da je Jugoslavija v zadnjih petnajstih letih z brutalizomom, pa tudi z drugimi svojimi brandi, če jim lahko tako rečemo, oportunistično izrabila fascinacijo zahodnih kvazilevičarjev ter nostalgijo vzhodnoevropskih poražencev postsocialističnih tranzicij.

No, vsekakor smo zelo veseli zanimanja za našo arhitekturo, tako trenutno kot tisto iz druge polovice prejšnjega stoletja – iz kakršnihkolih razlogov že ta prihaja. Bi pa poudarila, da je esenca brutalizma pravzaprav etične narave, namreč kot pravica vsakogar do cenovno dostopnih stanovanj, gre pa tudi za iskrenost do samega gradbenega materiala, torej betona, ki ga ta pristop ne skriva za površinsko dekoracijo. Seveda pa gre tudi za razvoj montažne arhitekture, ki smo jo temeljito razvijali že od šestdesetih let prejšnjega stoletja in s katero naša podjetja nastopajo na trgih zahodnih in neuvrščenih držav. Recimo naselje, ki ga gradijo naša podjetja, se obeta že leta 2025 v Dusseldorfu. 

 

Nekateri bi rekli, da gre za gradnjo z nizko estetsko vrednostjo. 

Pred kratkim smo imeli na ambasadi razstavo jugoslovanskega grafičnega oblikovanja pakiranja izdelkov in bom izbrala primer od tam. Če v Avstriji ali Nemčiji kupite poceni napolitanke, bo ovitek s kričečimi barvami in cenenostjo sporočal, da gre za manjvreden izdelek in da bi bilo bolje kupiti lepšega in dražjega na sosednji polici. Jugoslovanske Podravkine napolitanke za isto ceno nudijo brezčasno oblikovanje še iz sedemdesetih let in niso ne cenene ne eksluzivne, ker so pač edine. Kar hočem reči, je, da so tudi cenovno dostopne stvari lahko lepe, da si tudi revni zaslužijo lepoto. Tako da je kdorkoli, ki ga karkoli od povedanega pritegne, seveda toplo vabljen obiskati Jugoslavijo, posebno letos jeseni, ko bodo potekala praznovanja 80. obletnice 2. zasedanja avnoja in protifašističnega boja. 

 

Ampak ali ne bi rekli, da z uporabo 50 let starega oblikovanja izkoriščate nostalgijo bivšega vzhodnega bloka? 

Tudi oblikovanje Coca-Cole izkorišča nostalgijo, a ne? 

 

STANEŽIČE, BETONSKA PLOŠČAD - ZGODNJE DOPOLDNE

 

Stanežiče so vrvež. Na sobotno dopoldne desetletna mularija divja od enega do drugega bloka. Mlajši vreščijo na igralih, ni razlike iz katerega dela Juge ali neuvrščenih so. Nikjer ni nobene varovalne ograje ali starša, ki bi jih zaskrbljeno in naveličano nadzoroval z balkona. Ali Marx-te-nima rad s sosednje klopce. Nezamisljivo za zahodne standarde. Prazaprav moraš dobro opazovat, da razločiš dve bakici, ki imata vse na očima, medtem ko klepetata ob kavi v baru Esmeralda pod blokom. 

 

»Teta Sandra, teta Sandra,« prikriči nekaj temnolasega, skuštranega, okoli meter dvajset visokega. 
»Oj, Djamila.«
»Si si pobarvala lase?« 
»Ja, zdaj sem blond.«
Pamž se oklene Sandrinih kavbojk. »Riši mi je vzel žogo.« 
»Pojdi do njega, naj ti jo da nazaj.«
»Pa če noče?« 
»Potem pa ga brcneš semle. In če še bolj teži, semle.« 
»To lahko boli.« 
»Reci mu, da ga bo bolelo, če ti ne da nazaj.«
Pamž gre. Sandra pogleda bakici v baru. Bakici vesta in vesta, da ona ve, da onidve vesta. Kolektivizem v akciji.

 

PREHOD V - PICA BUREK FRANŠIZA STANEŽIČE

 

»Hej Emir.« 
»Sandra! Nč nis poklicala, da prideš.«
»Nikoli ne pokličem.« 
»Pa vem. Malo se zezam. Si se pofarbala. Lepo. Sem vidu tvoj intervju z unim švabom.« 
»In?« 
»Super si bila. Koliko si onega jebala u glavo, jao.« 
»Kej novega v stanežiški bukedžinici?«
»Pa nič. Mamo vse. Pica, sirni, mesni, zeljanica, krompiruša. V bistvu razmišljamo o veganskem bureku.«
»V Njemački majo to že 2 leti.« 
»Pa vem. Pa ne vem, če bo tle šlo.« 
»Zakaj ne? Stanežići so jugoslovanska prestolnica dvoživk in pingvinov.« 
»Maš prav, maš prav. To kar zmeraj, ne? Semir, prinesi tri pica bureke, en mesni, en sirni, vse v vrečko, pa brez računa.«

 

O BUREK VOJNAH

 

Famozne burek vojne so izbruhnile 2 leti po tem, ko je Sandra postala agentka. Takrat še ni delala na nemški ambasadi. Ko je leta 1993 partija napovedala finančne spodbude za večja tržno usmerjena jugoslovanska podjetja v privatni lasti, ki bi lahko konkurirala tudi na tujih trgih, nihče ni mogel niti pomisliti, da si bodo pet let kasneje trije klani prizadevali za isto licenco verige burekdžinic in da bo prišlo do strelskih obračunov glede pravice do recepta za pica burek. Najprej se je zdelo smešno, a vrag je požrl šalo, ko so bile v igri pištole in sedemštevilčne vsote mark. Sandrin komandant Ljubiša je znorel, češ »ko će meni da ubija bratstvo i jedinstvo zbog jebenog bureka«, kar je vodilo v reorganizacijo celotne Kontraobveščevalne službe. 50 posto – zaščita ekonomskih interesov SFRJ vključno z mapiranjem lobijskih skupin, industrijsko špijonažo in elektronskim nadzorom. 30 posto – propaganda. 20 posto – specijalne jedinice na terenu. V pol leta so bili vsi klani in vsaka burekdžinica od Triglava do Vardarja združeni v Pica Burek konglomerat, htjeli oni to ili ne. To je bil šele začetek. Partija je želela mednarodno verigo. Agente so v trojicah pošiljali v Nemčijo, Francijo, Beneluks – razdelit si teritorij s turškimi verigami kebabov. Orožje, skrito v podvozje avta, pa pejmo. Po dveh letih operacij in obračunov je prišlo do sporazuma, oni furajo kebab, mi burek. Jugoslavija je krivdo za spopade uradno prevalila na albansko mafijo, jasno. 

Jaz pa lahko do konca življenja živim na bureku.

 

PREHOD NAZAJ V BUREKDŽINICO

 

»Evo ti dušo, pet bureka.« 
»Hva-« 
»Te lahko nekaj lepo prosim. Malega, Semira, zanima, zakaj dobiš džabe burek. Mu lahko pokažeš?«
Pogledam okoli, če kdo vidi, zazrem se mulcu v oči, tam ene dvajset jih ima, dela se, da je pogumen. S prsti razprem gumbe na srajci, dvignem spodnjo majico gor čez prsi. Oči se mu razprejo, ko zagleda brazgotine. 
»Dva metka. En je šel tu čez. En operacijsko odstranjen. Turška mafija.«
Tiho je. Prikima. Dobro.
»On se gre v Gameljne tepst, pa misli, da je care.« 
»Prej pojej kak burek, pazi nase, pa bo, ne?«
Mali se sprosti. 

 

PREHOD V - STANEŽIČE, BETONSKA PLOŠČAD

 

Z dišečo vrečo bureka v roki se mi napetost počasi začne sproščat. Koraki me sami odnesejo do Majklovega štanta s T-shirti. Malo za turiste, malo za pingvine, malo za dvoživke, malo za lokalce. Najprej se seveda nalepim na majice za dvožike, torej za nas, ki smo študirali v tujini in živeli med kapitalizmom in socializmom. Vsi smo snifali jugo rock. Jugo rap. Vse, kar je bilo jugo in urbano. Demolition group. Let 3. Sretna Mladina. Majica z obveznim predzadnjim koncertom Kurta Cobaina 27. februarja 1994 v Splitu. The Beat Fleet. Dubioza kolektiv. Na drugi strani so majice za turiste: Jugoslavija, ki opazuje razpad Sovjetske zveze z »Izvinte, niko nam nije rekao, da treba da raspadnemo«; reklamna majica za 80. obletnico Avnoja – »Za socializem v 21. stoletju je treba imeti Jajce!«. In pa seveda – Börek Connection – kultni film o jugoslovanskih burek vojnah iz leta 2011, ki je Jugoslaviji in Pica Burek verigi odprl vrata v globalno nezavedno. Malo copy paste, malo risano na roke. Malo profi, malo amatersko. Malo uporniško, ampak za ljudi. Kot bi zrli v samo dušo jugoslovanske sinteze socializma in kapitalizma. 

 

Moram biti res malo iz sebe, da ne opazim rok, ki me objamejo od zadaj. 
»Sandra!« 
»Tina! Sem te hotela poklicat.«
»O, vidi ovu majicu. ‘Jedinstvo!’ Da li se sećaš ovih momaka – kada je to bilo?« 
»Tam nekje sedemindevetdesetega.« 
»Šest zgodnih momaka, svaki iz svoje republike, boys bend koji će spasiti Jugoslaviju!« 
»Sedem!« 
»Ah da, dodali su Albanca sa Kosova kao repera.« [skupni smeh] 
Prvi poskus Jugoslavije ustvarit sodoben brand. Tako obupno, da je legendarno. 
»Ajmo na kafu.« 

 

Ko hodiva čez betonsko ploščad, me Tina vpraša, če sem v redu, da se tresem. 
»Ej, da li si okej? Drhtiš«. 
Težko je skriti vse telesne signale pred drugo agentko, ki jih zna brat. Jasno, da nisem okej. Objame me. Noge se mi začnejo tako trest, da se skoraj sesedem. 
»Ajde da sednemo«. 
Verjetno jo je Ljubiša kontaktiral, da preveri, kako sem. 
»Ljubiša me je nazvao ...«
Prikimam. Rečem, da rabim mal časa, da se sestavim. Rečem, naj kaj pove o svojih pingvinih. Rečem, če je lačna, da imam burek. 

 

TELEVIZIJSKI INTERVJU NA ARD - PREDVČERAJŠNJIM

 

Pozdravljeni zurück v naši oddaji, kjer gostimo jugoslovansko kulturno atašejko Sandro Pasić. Kot je splošno znano, je Jugoslovanska ljudska armada junija leta 1987 izvedla državni udar, ukinila rotirajoče predsedstvo, se lotila čiščenja tako imenovanih birokratskih naplavin in stopila v pridružitvena pogajanja z Evropsko gospodarsko skupnostjo. Rezultat je bilo oblikovanje tako imenovenega novojugoslovanskega ekonomskega modela z elementi socializma in prostega trga ter pa hkratno članstvo Jugoslavije tako v EGS kot v gibanju neuvrščenih, kar je prinašalo nedvomne geografske politične prednosti, recimo Rijeko kot glavno pristanišče, preko katerega se blago iz Indije in mnogih afriških držav zliva v Evropo. 

Da, če smem dodati – ko je Gorbačev postal generalni sekretar sovjetske komunistične partije, je Jugoslovanska ljudska armada naročila svoje ekonomske analize in raziskave javnega mnenja. Ugotovitev je bila, da se tržnemu modelu v prihodnosti ne moremo izogniti, pri čemer smo ga seveda že delno imeli od Kavčičeve zvezne vlade sredi 70. let. Potrebno je bilo torej najti ustrezno ravnovesje med kolektivnimi institucijami in individualno podjetniško pobudo. Tako smo na eni strani omogočili delavski odkup podjetij, hkrati pa je država vzpostavila sklad, s katerim spodbuja individualne podjetniške pobude. 

Ta sklad je seveda primarno financiran s strani Evropske unije. 

Enako kot tudi na Irskem ali Madžarskem. 

 

Na Jugoslavijo letijo pogoste kritike, da njen trg ni dovolj odprt. Finančni trg je denimo izredno zamejen. 

Naš zgled je bila povojna ureditev Evrope, recimo Združeno kraljestvo konec 50. let. 

Prav tako so določena podjetja ostala v državni lasti in niso naprodaj. 

Pred 15 leti se je Jugoslavija zanimala za možni nakup znatnega deleža v korporaciji Airbus, a smo bili zavrnjeni. Ne zdi se, da bi bila Jugoslavija v tem oziru kaj posebnega. Velike družbe prav tako lahko najdete v tako zvanih zahodnih državah, recimo Samsung zaobjema 20 odstotkov ekonomije Južne Koreje. 

 

A po drugi strani se zastavlja tudi vprašanje, ali je jugoslovanski socializem sploh socializem ali je samo brand, s katerim vabite mlade intelektualce in, če smem reči, hipstersko subkulturo k imigraciji v Jugoslavijo. 

Sem mnenja, da je Jugoslavija mnogim privlačna, ker je projekt prihodnosti, kar je tudi že vedno bila. Socializem ni nekaj, kar bi že bilo tu, temveč nekaj, kar šele skupaj izgrajujemo. Eden najprepoznavnejših jugoprojektov je recimo naša striktna odprtokodna politika, ki privablja mlade profesionalce z vsega sveta. Plače niso visoke, lahko pa nudimo dostopna stanovanja in soustvarjanje skupnega dobrega. Prav tako je Jugoslavija skupaj z neuvrščenimi ena glavnih promotorjev Fair trade modela socialne in ekološke pravičnosti. Povrhu Jugoslavija nudi bogato kulturno življenje, saj skladno z našo usmerjenostjo v bodoči družbeni projekt vlagamo tudi v sodobne umetnosti kot iskanja novih družbenih, osebnih in estetskih potencialov ter povezovanja vedno bolj raznovrstnih kultur, ki naseljujejo našo državo. Res pa je tudi, da je opazen delež imigrantov, kakih 15 do 20 odstotkov, iz bivših socialističnih držav, ki se v kapitalizmu ne znajdejo najbolje in imajo občutek, da jih je ta izpljunil. 

 

Ko ste ravno omenili gibanje neuvrščenih. Evropski center za spremljanje drog in zasvojenosti z drogami trdi, da največ heroina v EU vstopi ravno skozi jugoslovanska pristanišča. 

V imenu Jugoslavije to seveda kategorično zanikam. Je pa zanimivo kako z vašim vprašanjem popolnoma prostodušno priznavate, da na zahodu obstaja trg za te substance. 

 

Kolikor razumem, ste se šolali pri nas v Nemčiji. Kako bi primerjali vaše življenje tu in pri vas? Kaj vam je bilo recimo pri nas bolj oziroma manj všeč. 

To se bo mogoče slišalo smešno, a kot najstnica sem mnogo prostega časa porabila samo za gledanje izdelkov v veleblagovnicah. Pekačev za mafine. Vrst čokolad. Kot bi bila v lunaparku. Seveda, to je bilo še v devetdesetih letih. Na negativni strani pa ... Kot otrok sem nosila kratke lase, na Zahodu pa sem ugotovila, da dolgi prinesejo določene družbene bonuse. 

 

Dotakniva se še vprašanja volitev ...

Jugoslavija ima demokratske večstrankarske volitve od leta 1994. 

Drži, vendar morajo biti vse stranke komunistične ali socialistične usmeritve. 

Pri vas pa vse kapitalistične usmeritve. 

 

Morda za konec še enkrat – je Jugoslavija socialistična ali kapitalistična država?

Da. 

Torej? 

Oboje. Trudimo se ponuditi politično alternativo, ki je po razkosanju Sovjetske zveze in razpadu Češkoslovaške ter posledični tranziciji vseh vzhodnoevropskih držav v kapitalizem drugje v Evropi ni. Pri tem pa smo seveda omejeni s tem, kar je znotraj globalnega in evropskega trga sploh možno. 

 

STANEŽIČE, KAVARNA PINGVIN

 

Tina mi ob kavi priča o svojih pingivinih, kakor imenujemo imigrante z Zahoda, ki večinoma pridejo sem iz ideoloških, utopičnih ali drugih malomeščanskih razlogov. Mogoče jim rečemo pingvini, ker so mnogi od njih uporabljali Linux. Ali pa zato, ker so pač pingvini. »I onda mi kažu da Jugoslavija nije ono što su imali u mislima, i onda im je strašno i onda kažem, pa nije tako loše. I onda jih šaljemo u Novi Sad ili Skopje na mesec dana otprilike, da prebole«.Tina je grafična oblikovalka, pri KOS-u predvsem pazi na to, da teh mladih oblikovalskih pingvinov pod njo realni socializem ne prepiha preveč. In trikrat preveri, da niso agenti teh ali onih finančnih interesov. Glavni izziv Jugoslavije kot edine socialistične države v Evropi je preprost – socializem je super, če si kdaj živel v kapitalizmu, če pa nisi, lahko pride do napačnih vtisov. Zato je Juga uvedla program Štipendije Vladimira Preloga ali po domače – dvoživk. Vrzimo naša deca v kapitalizem, pa da vidimo. Mogoče pobegnejo, mogoče se vrnejo, vmes pa zbirajmo podatke. 

 

Spomnim se kako me je kot 16-letno mulo agentka Marta vztrajno spraševala: »Zakaj po 4 ure na dan tavaš po nemških blagovnicah?« »Zakaj grandž?« »Zakaj mora imeti trgovina 40 okusov čokolad, kaj je narobe s tremi?« »Zakaj buljiš v MTV po pet ur na dan?« »Zakaj si kot otrok po 4 ure na dan gledala risanke?« Zašto to, zakaj ono? Kot da ni jasno. Po nekaj mesecih gnjavaže je Marto čez noč uzela magla. Prišel je Tomica, poslušal in si delal zapiske. Kakšno leto kasneje so prišla njegova priporočila: če mulci hočejo modne cunje, jih Jugoslavija mora imet ali pa mora ustvarit svojo modo. Normalno je, da se najstniki in adolescenti upirajo, zato rabimo svoj jugoslovanski rock, rap, elektronsko glasbo, trap, vse, kar se posluša. Itak po 30. letu večino ljudi upor mine in postanejo povprečni občani. Nastala je YuRock satelitska TV postaja. Vsako večje mesto je dobilo trgovino s 40 okusi čokolad in drugimi glupostmi. Da lahko imaš kar želiš in čimprej ugotoviš, da to ni to. 

 

Tina reče, da ni čutila potrebe iti študirat v tujino.
»Super mi je da kad mi dojadi neki grad, neki fazon, možem menjati lokaciju. Vojvodina, Slovenija, Crna gora, sve su to malene scene. Ne mogu da zamislim da se, ne znam, Srbija otcepi ili nešto tako.«
»Zdaj se zdi manj verjetno, kot se je verjetno zdelo leta 1990.«
»Kako to misliš?«
»Češkoslovaška je šla leta 93 narazen, pa jim nič ni falilo. Dvoživke smo postale lepilo, ki drži vse skupaj. Večina ljudstva ne ve, da te po končanem študiju pošljejo obavezno delat vedno v nek obupen posel. Če na površini izgleda dobro pa se izkaže za obupno kapitalistično izkoriščanje, še toliko bolje. Vržejo te v divjino. Brez denarja. Brez prevoza domov. Brez zdravstvenega zavarovanja. Da vidiš, kako večino ljudi na Zahodu boli kurac za neke bednike od Jugoslovanov. 80 posto dvoživk se vrne nazaj.« 

»A ostalih 20 posto?«

»Dobijo obisk. Moja prva služba kot agentka je bila vozit se gor pa dol po Dojčlandu. En večer sem se naročila k zobozdravniku tam nekje pri Augsburgu. Ordinacija v prizidku stanovanjske hiše. Fant mojih let. Ni imel krankenschwester, ker je bilo samoplačniško. Tako da sva bila sama v ordinaciji. Ko ni bil pozoren, sem ga porinila na tla. »Slušaj, Jugoslavija ti je plačala osnovno šolo, srednjo šolo, univerzo v tujini, a sad biraj. Lahko nam odplačaš v denarju. Lahko pa prideš za šest let delat v Jugo pa roka. Zrihtamo ti ordinacijo. Vem, da imaš nemško punco, lahko ji najdemo službo. V Vojvodini, kjer je manjšina. Ali na obali.« On nič. On tiho. »Če hočeta imat deco, je Jugoslavija super,« rečem. »Vrtec je zastonj. Zunaj je varno. Ni ograjenih igrišč.« On še vedno tiho. »Imel si pogodbo kot vsi. Zamudil si rok. Šest let, potem pa kar hočeš.« Gleda mimo mene v prazno. Potem sem šla. Primer je prevzel drug agent.

 

PREHOD V - STANEŽIČE, BETONSKA PLOŠČAD

 

»Da li si baš morala da ga gurneš?« 
»Imel je drag avto pred hišo.« 
»Joj, Sandra. Preosetljiva si.«
Gleda me.
»Ti nisi okej.«
»Ne.« 
»Pa da li je tebi netko nešto?«
»Ne.«
»Znači ti si ...«
Nič ne rečem.
»Možeš li da mi objasniš šta je bilo?« 
Odkimam. »Državna tajna. Ne skrbi, bom šla k Bojani.« Bojana je psihološka podpora za našo enoto. 
»Čuvaj se. Zovi, ako treba.« 
Iz jakne si vzame paket drine in mi ga vrže v roke. Pokimam nazaj. 

 

STANEŽIČE, BLOK ŠT. 5, DRUGA KLET

 

Spustim se dol v drugo klet svojega bloka. Rabim občutek betonske maternice. Imet sedemnajst nadstropij nad sabo. Torbo dam na stopnice. Sploh nisem še razpakirala. Naslonim se na steno, prsti zagrabijo ovitek drine, druga roka vžigalnik. Globoko potegnem. Z vsakim oblačkom potisnem en kos kapitalizma ven. Polzi mi dol po nogah in gre v tla. Vdahnem vonje kotlovnice in tisti kiselkasti vonj betonskih blokov. Predstavljam si, da ves ta beton okoli mene drži skupaj socializem, ki se včasih zdi tako krhek, da ga bo ta ali ona kapitalska manipulacija vsak trenutek odpihnila. Začutim beton na hrbtu. Pod podplati. Dihanje se mi počasi umiri. Pošljem Bojani poruku, da pridem. 

 

GALERIJA V MÜNCHNU - VČERAJ

 

Bila je čista slučajnost. Na otvoritvi razstave neobrutalistične arhitekture je iskala pladnje za pogostitev in preslišala nekaj, kar ni bilo mišljeno, da bi slišala. Skupina dedcev v salonu za vogalom je omenila prevzem Zagrebačke banke. Jugoslovanske banke seveda niso bile na prodaj. Sandra se je skrila v omaro in čakala. Dedci so končali sestanek. Hotela je samo iti ven, ko je opazila, da je nekdo pustil laptop v sobi, isti, na katerem jih je videla prej brati načrt. Kraja podatkov je stvar dveh minut in dobrega hekerskega orodja na ključku. Izpade, da linuksaši tako sovražijo Windows in Apple, da so za Jugo razvili orodja prve lige. Ko je šla v pisarno, jo je eden od dedcev opazil, pretvarjala se je, da je strežno osebje, catering. Stekel je za njo in jo potisnil v stransko sobo. Opravičil se je in ji ponudil pol miljona evrov za ključek. Očitno je videl. Pol miljona? Pička mu materna. 

 

PADEC V GLOBOKI SPOMIN

 

Ko končaš vse treninge in preizkušnje, da te sprejmejo v KOS, to še ni zadnji preizkus. Po osmih mesecih dela na švajcarski ambasadi v Bernu se je okoli mene začel smukati en kao operativec Mi6. Ponujal mi je denar za informacije ali za prebeg. Rekla sem ne. Rekel je deset jurjev. Ni šans. Sto jurjev. Odjebi. Miljon. Ne. Sliši se butasto, zakaj bi nekdo novačil novinko, ampak to se je nadaljevalo in nadaljevalo, dokler nisem rekla okej. 150 milijonov v dragih kamnih preko petih let. 150 milijonov v obveznicah preko Kajmanskih otokov. 150 milijonov v Švicarskih frankih po obrokih. Ne vem, kaj sem mislila. Mislila sem, da sem zabrisala sledi. 

 

Dva meseca kasneje, ko se vračam s službe, me nekdo zbije na tla, s pištolo v hrbet. 
»Šta če tebi pola miljarde, pičko jedna?«
Komandant Ljubiša. Bila sem mirna in razložila. 
»Center za pomoč preživelim žrtvam dotnih umorov v Indiji? Dal ti mene zajebavaš?« 
Zdržala sem par ur, potem sem se začela cmerit. Da jaz itak tega denarja ne rabim. Da sem bila u Indiji, da je grozno. 
»Ti u Indiji?« 
Absolventski izlet.
»Pa dobro mi plačamo ove stipendiste.« 
Malo so me zmlatili, pa ne preveč. Potem pa dva meseca samice. Ljubiša me je prišel parkrat pogledat. Poskušal je grozit, pa nisem reagirala. Bilo mi je vseeno, kaj se zgodi z mano. En dan vstopi s torbo in šopom papirjev. 
»Čestitke! Zdaj si pa res sprejeta v KOS.« 
»To je bil test?« 
»Bil je test. Naš agent. Lažni dragi kamni. Eee, ne dobimo mi pol miljarderke vsako leto!«
Ko sem pogledala gor in videla, da je ponosen, se je nek jez v meni odprl, da sem se samo zvila in jokala. 
»Vsak v službi je dao to čez. Vsak.«  
»Pa če kdo ni podkupljiv?« 
»Takim ne moraš zaupat. Pravi, da ni podkupljiv, potem mu pa kdo ugrabi ženo, deco, psa čuvaja. Vsak ima svojo ceno. Če vemo kakšno, potem vemo kako ravnat.« 
Ko sem pomirila, mi je ponudil cigarete. Drina. 
»Jaz sem hotel dvesto tisoč.«
»Samo?«
»Jaz sem bio, kot se temu strokovno kaže, idiot. Hotel sem sportska kola.«
»In?« 
»Kupili so mi jih. Ampak brez zavorne tekočine. Pol leta sem ležal v bolnici.«
[Prižge cigaret.] 
»Mi smo vsi mal idioti.« 

 

GALERIJA V MÜNCHNU - VČERAJ

 

Ni vedela, ali jo je šokirala cena ali to, da jo je sploh ponudil. Skušala mu je zviti roke za hrbet. Blokiral jo je in jo zagrabil za lase, da je presenečeno ugotovil, da mu je v roki ostala le črna lasulja, ki je spodaj razkrila kratko socialistično grivo. Iz obrata mu je prste instiktivno potisnila v goltanec. Zrušil se je na tla. Nezavesten. V teh trenutkih komando prevzamejo instinkti in trening. S telefonom je preverila, ali so podatki na USB ključku kaj vredni. Bili so, kot se reče v fohu: zlatni. Ker bi lahko vsak čas kdo prišel, je zvlekla moškega v wc, mu zavihala levi rokav in mu vbrizgala overdozo afganistanskega heroina. Standardna oprema KOS agenta. Podatke in poročilo je poslala po zavarovanem kanalu. Lasulje se je znebila. Edina rezervna je bila blond, še bolje, nihče je ne bo takoj prepoznal. Šla je spakirat in zvečer na vlak. 

 

POVRATEK V - STANEŽIČE, BLOK ŠT. 5, DRUGA KLET

 

Zvita sem v klobčič na dnu druge kleti Stanežić. Njegov obraz mi ne gre iz glave. Tresem se. Pograbim blond lasuljo dol z glave in se useknem v njo. Nadenem si ruto, sončna očala in se spravim toliko k sebi, da lahko stopim do bloka številka 10.

 

PREHOD V - STANEŽIČE, BLOK ŠT. 10, VHOD

 

Pozvonim pri Bojani. 
»Teta Sandra, teta Sandra.« 
»Djamila. Vidim, da si dobila žogo nazaj.«
»Nisem rabila nič udart, mi je dal sam od sebe nazaj.«
»Lepo.«

 

DVIG V 12. NADSTROPJE

 

Bojana me sprejme na vratih. Agentka v pokoju, ki je videla že vse.
»Nič ne govori. Sem dobila poročilo. Dobro si naredila.« 
»Ampak jaz ...« »Ampak on ...« Sesujem se na njen kavč in se ne neham jokat. 
Obloži me z dekami.
»Danes spiš tu.« 
Usede se mi k nogam.
»Evropska komisija je hotela poslati inšpekcijo v Jugoslavijo, da bi umetno znižala vrednost Zagrebačke banke, da bi jo morali prodat. Če bi se to zgodilo, so rekli analitiki, bi nas počasi zdesetkali banko po banko in v desetih letih bi šla Juga v kurac.« 
Tresem se. Samo tresem se.
»Dušo, na svetu imaš goveda, tu ne jaz ne ti ne moreva nič. Ljubiša je rekel, da če ti pridejo slučajno na sled, se boš morala začasno poslovit od neobrutalizma. Misli te poslat v Indijo.«

 

[KLIK] ODDAJA NA RTV LJUBLJANA

 

Dobrodošli v naši oddaji. Nocoj gostimo znanega slovenskega filozofa Slavoja Žižka. Tovariš Žižek, kako bi pojasnili, da je Jugoslavija uspela preživeti razpad Sovjetske zveze in ali je Jugoslavija v resnici socialitična ali kapitalistična država?

Vesel sem, da ste me to vprašali. Namreč na to, ali je politični sistem tretje Jugoslavije kapitalističen ali socialističen, je nemogoče odgovoriti. Nemogoče je tudi reči, ali njen obstoj zanika Fukuyamovo idejo konca zgodovine ali pa je Jugoslavija zgolj po nekem spletu okoliščin po nesreči preživeli ostanek zgodovine. Jaz trdim, da Jugoslavija pravzaprav deluje kot slepa pega na očesu Zahoda, ki v njej vidi, kar v njej želi videt. 

Enako nemogoče je tudi odgovoriti, ali je Jugoslavija zgodovinska nuja ali ne. S trenutnega gledišča se nam zdi neizbežna in da drugače, kot da Jugoslavija je, sploh ne bi moglo biti. Lahko pa bi kot pri razpadu Sovjetske zveze tudi Jugoslavija razpadla na šest ali osem držav in bi se nam to prikazovalo kot nujen tok zgodovine. Ali pa bi bognedaj prišlo do državljanske vojne, ki bi bila tista neizbežna nujnost. Iz tega vidimo, da Jugoslavija biva v stanju nenehnega potenciala, v katerem iz njenega prejšnjega stanja nikakor ni možno določiti njene prihodnosti. 

Zaradi tega trdim, da če Jugoslavije ne bi bilo, bi si jo morali izmisliti. 

 

[ODJAVNA ŠPICA]

Vizije vzporedne zgodovine je kanaliziral Samo. Lektorirala jih je Zarja. Tehnično jih je zmanifestiral Demijan. Uprizorila sta jih Schwa in Muri. 

Naslovna slika: Lucija Klauž

Financirano s strani Evropske unije. Izražena stališča in mnenja so zgolj stališča in mnenja avtorja(-ev) in ni nujno, da odražajo stališča in mnenja Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za izobraževanje in kulturo (EACEA). Zanje ne moreta biti odgovorna niti Evropska unija niti EACEA.

***
Naslovna slika: Lucija Klauž

facebook twitter rss

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Stara, arhivska, spletna stran.