»MOŽNOSTI! VSAJ MOŽNOSTI!«
Dolgih sedem let pričakovana druga knjiga Tiborja Hrsa Pandurja Notranje zadeve zaradi svojega obsega in stila grozi, da se nam ne bo pustila prebiti do zadnje strani. Je kot stoletni gozd, labirint, podzemna jama. Med njenimi verzi se brez težav izgubiš; s težavo se prepričaš, da ne blodiš v krogu. Pesmim je lastna določena monotonost, vendar nepravilna, brez ritma (ne moreš torej šteti korakov od enega razpotja do drugega, ne moreš računati na pravilno ponavljanje izbir, kjer se poti razcepijo), to je monotona variacija. Vedno ista siva materija, obdelana z nekakšno primitivno tehniko, ki ne dopušča prikriti, zgladiti variacij, razpok in gubanj v materialu.
Vendar se je z nekaj truda mogoče med pesmimi orientirati. Kaj smo spoznali, ko smo opravljali svoje zemljemersko delo? Pesmi ni mogoče prečkati, trdne so in branje gre vedno nekako mimo. Kakor roka, ki drsi po steni, da bi našla izhod in ohranila določen občutek ravnotežja in smeri. Dalje so to velike pesmi, epske, kot zapiše v spremni besedi Muanis Sinanović. Komaj jih lahko zajamemo s pogledom. Njihov jezik je prozaičen, dolgočasen, brezbarven, kavarniški, domač, zaseben, ljubljanski.
Skratka, to so neobdelane, grobe pesmi. Skale, odlomljene in pritovorjene v Pandurjevo delavnico iz kamnoloma njegovih sanj. Vprašanje je, ali se je umetnik bolj prefinjenim pesniškim orodjem odrekel iz nekakšne hipsterske lenobe, zakamuflirane v govorance o izgubljeni avtentičnosti, ali pa je predmet njegove umetnosti prav ta neobdelana hrapava naravna površina jezika, ki bi jo kdo drug imel komaj za začetek in izhodišče poezije. Kakorkoli že, Pandur ni kipar, prevelik vizionar je, da bi moral, če bi hotel lepoto ugledati, nad materijo izvajati nasilje klesanja. Posledica tega pa je, da iz velikih oglatih gmot poezije, čeprav lahko v njih zagledamo njihovo obljubo, ne moremo izločiti gest in potez.
In navsezadnje gre za neko vizionarstvo. Za neskončno pripoved, ki niha med obupom in upanjem. Te pesmi lahko pripoveduje samo figura rapsoda, nekoliko patetičnega, zavitega v opitost in dim, ki mu iz oči raste dolga siva brada prihodnosti … In pripoveduje in pripoveduje in mi ga poslušamo, kako pripoveduje o daljnih deželah, o obljubljenih deželah, o lepih trenutkih, ljubljenih ljudeh. Pesmi so zložene, kot so bili zloženi epi, kot sanje, kot opeke, naštevajo in gradijo, nalagajo količino, kot je Homer gradil heksametre z imeni in dejanji jezdnih živali svojih herojev.
Iz izmučenosti dolgega in napornega govora se zgradijo kraji. Grozni kraji, polni trpljenja, ki se jim je bolje izogniti. Vsakdanji kraji, polni dolgčasa in brezupa, ki jim ni moč ubežati. Čudežni in barviti kraji naklonjenosti, lepote in veselja, ki jih ni moč doseči. Kdorkoli že pripoveduje in neutrudno opisuje, kdorkoli že je ta, ki ne pusti do besede (razen skozi svoje besede), je nemočen. Marsikaj se je v teh pesmih sesulo, marsikatero prijateljstvo je boleče razvezano. Dosti je bolečine in razočaranja. V tem so te pesmi povezane s svojim časom, morda bolj kot katerekoli druge. In še v nečem odsevajo naše pogovore v siloviti potrebi po spremembi.
Ampak, kako se lahko upremo, na kakšen način lahko najdemo pot skozi to gmajno poezije, ki se nam razraste prav na poti, ne da bi se nadnjo in nad vse njene čudovite prebivalce spravili z ognjem in mečem? Upreti se moramo njeni kozmični razsežnosti, njeni statični požrešnosti, razstaviti jo moramo, iztrgati ji najmanjšo enoto, ki pa v tem primeru ni niti beseda niti verz – te pesmi je nemogoče citirati – ampak pesem sama. Naj torej zadolženi pesnik poje:
ZGODOVINA »NOROSTI« PO MODERNIZMU
Tiste srečne zime, ko sem spoznal ljubezen življenja
Se mi je spipalo
Ker nisem znal uskladit odgovornosti sprejetih vlog
In neskončnega potenciala petja
V očeh so se mi delali kristali
Začel sem mobilizirat vojske
Proti izkoriščevalcem Zemlje
Za popolno reavtonomizacijo človeške vrste
Letel sem
Varil tehnologije iz mesa in zemlje
Kovine in dežja
Nisem mislil, da se mi pipa
To je potekalo nekako naravno
Sprejel sem to
Kot buba sprejme, da postane metulj
Kot organski apdejt in download
Poslanstva, usode
Metode, ki jo zdaj šele zares
Lahko približno imenujem
Iniciacijo v
Presežek informacij
[…]
Iz sebe sem varil metale
Zlate katakombe sem delal iz sobe
Dihal, da je postalo nepredušno
In sem bil tih kot mikrob
Gledal, kako svetloba spreminja čas
Kakšna moč misli, da si lahko v eni sobi svet na novo zgradiš
Kakšna moč, da zaverjameš metazgodbi, ki ti jo flešnejo možgani
Vlogi, ki jo zaverjameš in jo hkrati že izživljaš
V privatni drami simbolnih dejanj
Ki obupano želijo razrešit realne konflikte
Spucat in združit družine dreves
Uskladit krvne linije in se osamosvojit
Travme prepucat, neodvisnost razglasit
[…]
Resnica zamolčana
Spomin raztrgana glasba
Vrtel sem ključe in pridigal evolucijo
Osamosvojitev od korporacij
Demokracijo Zemlje Primalnega Solarnega Socializma
Kot kak samooklicani general novega veka
[…]
Bil Prometej, ki se je s Kronosom ravsal
Bil vseh pet Kristusovih ran
Blagoslavljal s krvjo
V drugih videl demone, ki bili so v meni
Črpal nafto iz drugih
Z dotikom jih črpal
S pozornostjo in zahtevami
Z dotiki sem črpal substance
[…]
THE UNITED STATES OF MIND (II. in III.)
Sanjal sem skupnost lepo kot bog ponekod
Kjer vsi smo živeli od darov narave
Meli smo sadje in tehnologije zaznave
[…]
V stanjih, ki so se dala
In se obnovila iz nič
Kot kak perpetuum mobile človeške prijaznosti
Možnosti! Vsaj možnosti!
[…]
Odprte možnosti svobodnega medsebojnega oplojevanja
So se širile skoz nas
Skoz čas
[…]
Kot da bi se nenadoma zavedali
Da smo že, kar bomo postali
Sprejeti, odprti in čisti
Rešeni lažnih aspiracij
Pomirjeni v divjanju stvarnosti
Praznični vsled negotovosti
[…]
Eni v utripu in eni v gibu
Mnogi v mislih
Eni v dotiku
Konstantno deljeni
Utopija ni dober pojem, nekoč reče Deleuze, obstaja neka tvornost, skupna ljudem in umetnosti. Takšna tvornost je na delu med čudovitimi Pandurjevimi vizijami in nemočnim obupom njegovih brezkončnih recitalov.
Prikaži Komentarje
Komentiraj