Drage Dragice
Kralji in kraljice preobleke so že pred časom iz zatemnjenih in zakajenih kleti nočnih klubov in kabaretov po vsem svetu stopile pod žaromete širše javnosti. Podobno bi lahko trdili tudi za dregice na domači grudi; če spomnimo, je drag trio Sestre po zmagi na nacionalnem izboru pesmi Evrovizije leta 2002 na motorjih vodil vanguardo prve slovenske parade ponosa, čemur je sledila tudi pogovorna oddaja Sproščeno z Marleno, v kateri je frontmenka omenjenega tria v lasuljah in ekstravagantnih toaletah na TV3 z estradnimi gosti polivala čaj.
Kralji in kraljice že od konca osemdesetih brumno gostijo večere v nočnih klubih, na primer K4, Klubu Tiffany in nekdanjem Roza Disko, kamor se je zgrinjala vsejugoslovanska mavrična smetana. Kljub temu pa performativni umetnosti draga v dnevnih poročilih ni namenjeno veliko prostora, vztrajno pa se jim izogiba tudi gledališka kritika. V nocojšnji Kulturni diagnozi bomo pokukali prav v svet bleščic in selotejpa, kjer smo med drugimi našli Vero Vulvo.
Tak, da bi se ful težka definirala …
Kraljica preobleke iz mariborske hiše Vulva in ponosna Štajerka Vera je s svojo prisotnostjo Slovenijo prvič očarala leta 2019, od takrat pa je nastopala na mnogih drag večerih, paradah ponosa, s sovoditeljico Patricijo Vulva pa nas nista pustili lačnih niti v času omejitev javnega življenja, ko sta začeli pripravljati podkast Sestanek. Kako je v Verinih naličenih očeh videti slovenska drag scena?
En ogromen del je internet drag scena …
V omenjenem spletnem spektaklu Dragoslavia,
kamor so bile v času omejitev gibanja pregnane kraljice preobleke, se je do svoje prve manifestacije v živo zvrstilo več kot 50 dregic s celotnega Balkana. Te so publiki, ki hrepeni po dragu in kvir vsebinah, dokazale, da tovrstna umetnost še zdaleč ni tako obrobna, kot se včasih zdi. Naš naslednji sogovornik je veteran Dragoslavie in novi član Kabareta Tiffany, ki že od leta 2014 nudi ustvarjalni laboratorij kvirovskim umetnicam in umetnikom za različne vrste kvirovskih uprizoritvenih praks: Dorijan Mavrični, ki je oposebljen za stand-up in sinhrono odpiranje ustnic ob glasbeni podlagi.Težko poenostavim logiko za tem …
Kot ste morda zasledile, smo bile precej redkobesedne glede kraljev preobleke. Pogrešek, ki je prisoten tudi v zunanjem svetu, komentira redek predstavnik te ogrožene vrste Dorijan Mavrični.
Manj pozornosti je na kraljih kot kraljicah …
Čeprav drag žanri odločno prodirajo tudi v prostore zunaj klubov, med drugim na televizijo – v preteklih letih smo dregice lahko videli v serijah Senke nad Balkanom, LP Lena in Leninov park –
pa so za ta segment sodobnih uprizoritvenih praks še vedno značilni nezavidljivi pogoji.Kot smo slišale, drag ni zastonj. Da kralji in kraljice preobleke sploh lahko ustvarjajo, morajo razmišljati tudi o donosnejših virih prihodkov. Svojo izkušnjo opiše Vera Vulva.
A zdej bom exposala celo sceno …
Mnoge ustvarjalke so se bile z leti zato primorane odreči dragu v prid normativnejšim zaposlitvam. Posledice takšnega – dolgoročno nevzdržnega – načina ustvarjanja pojasni Dorijan Mavrični.
Se mi zdi, da je nekej izčrpno …
Klubska drag scena pa še zdaleč ni edina, ki jo najdemo v Ljubljani. Vse stare znanke Roga se morda še spominjate kabaretov Pri Anđi, ki jih je v prostorih nekdanje Avtonomne tovarne Rog gostila naša naslednja sogovornica.
Lipsyncala sm Ne čakaj pomladi …
Vršilko vragolij Anđo Rupić bi brez hiperboliziranja lahko označile za živo legendo ljubljanskega draga, pa še tedaj bi njenemu vseobsežnemu opusu naredile krivico. Kabaretski večeri so z zasluženimi prostovoljnimi prispevki iz publike krili del stroškov tožb, v katere so se zapletli uporabniki nekdanje avtonomne tovarne z Mestno občino Ljubljana, ter nudili oder številnim nadobudnim ustvarjalkam. Rupić našteje, s čim se je še ukvarjala.
Plesala sem, s plesa zavila v ulično gledališče …
Drag je poleg unikatnega urbanega uprizoritvenega žanra v svojem bistvu kritika družbe. Angažiranost kraljice preobleke pa ne obsega zgolj izbire šminke in komada, temveč tudi izbiro performativnega prostora, kjer bi se vsi počutili varne, sprejete in ljubljene. Slednje je namreč predpogoj za ustvarjanje v žanru, ki bi na ulici še vedno lahko izzval homofobne poglede in celo pesti. Rupić predstavi svojo izkušnjo s pogosto nereflektirano kolaboracijo dregic z različnimi financerji in prostori.
Groz’n je, nevem kaj je zd’j to …
Poleg prizorišč, kot sta K4 in Galerija ŠKUC, je glavna veja slovenske drag scene svoj domicil našla v Klubu Tiffany na Metelkovi, alternativnejše veje pa so rasle vse od nekdanjega Roga pa do nekdanjega KUD-a. Rupić opiše pomen takšnih izginjajočih prostorov.
Pri Anđi so bli vsi kabareti, varieteji odprtega tipa …
Vizualna plat draga, ki po definiciji izvira iz navzkrižnega preoblačenja, je z minevanjem stoletij postala bolj vključujoča. Drag danes razkriva kontingentnost in performativnost spolnih vlog, pri čemer je njegova subverzivna kritična ost nujna predvsem za osmišljanje kulturnih dobrin v marginaliziranih skupnostih. Glavna strategija draga pa je kvirovska gesta apropriacije oziroma prisvajanja dominantnega in njegovega reinsceniranja ter reinterpretacije s kvirovsko vsebino. Poleg poudarjene vizualnosti je za drag zelo značilen lipsync oziroma ustna sinhronizacija performerja in glasbenika na plejbeku. Svoj pogled na uporabo glasbe v drag nastopih predstavi Dorijan Mavrični.
Jst mam zelo velik mnenj o slovenski muski, ne …
Soroden pogled na slovensko drag prakso interpretacije slovenskih vsebin predstavi Anđa Rupić.
Pri nas je vse tko mal bolj trashy …
Poleg kabaretskega in klubskega draga najdete dregice tudi na odru profesionalnejših produkcij. Festival Mesto žensk že desetletja vabi v goste kvalitetne drag kolektive iz tujine, med njimi La Pocha Nostra, transdisciplinarno umetniško organizacijo mehiško-ameriškega porekla. V okviru njihove delavnice se je z dragom spoznala naša poslednja sogovornica Dee Dee Void.
Kokr pravjo, da nisi taprava dregica …
Razliko med dragom na kvir sceni in dragom v gledališkem kontekstu obrazloži Void.
V tem gledališkem kontekstu imaš tud določene profile …
Civilna persona naše sogovornice – Daniel Petković – je s svojim drag likom Lady Anus v predstavi Lažna dojka denimo komentiral hipohondrijo sodobne družbe, z likom Dragane v predstavi Jubilej pa je skupaj s kolektivom En drag ansambel
in veliko nežnosti preizpraševal pripadnost nacionalni skupnosti. Od leta 2014 v vlogi Dee Dee Void sprevrača programsko kodo družbe kot članica umetniškega kolektiva Feminalz v produkciji Zavoda Emanat, ki nekajkrat letno uprizarja tehnoburlesko Tatovi podob. Void pojasni svoj pristop.S tem, da sem ta drag skoz razvijal …
Zavod Emanat od leta 2007, ko je njegova umetniška vodja Maja Delak zasnovala predstavo Drage drage, vodi profesionalno raziskovanje in afirmacijo robnih urbanih žanrov. K temu so pristopili z vzpostavitvijo platform Sindikat odklonskih entitet in lanskoletnim Simpozijem malih umetnosti, ki je med drugim iz svetovne kabaretske prestolnice – Pariza –v Ljubljano pripeljal drag kabaretski spektakel Madam Arthur, ki je duhovito sprevračal malomeščansko moralo razmeroma zaplankane Slovenije.
Nocojšnje sogovornice pričajo o brezmejni vitalnosti domače drag scene tako v kabaretskem, klubskem, internetnem in gledališkem kontekstu. Če se o tem želite prepričati na lastne oči, pa ne zamudite kabaretskega večera Pokvirjena mitologija, ki bo zavzel Galerijo ŠKUC v petek, 18. februarja in v svojem programu manifestiral potencial Slovenije za glamuroznejše življenje: »Ljubljana bo dobila roza četrt, LGBT klubi bodo za vsakim vogalom, vsak bo dobil svojo kraljico preobleke, svet bo lep!« Z majhnim namigom zaključuje Vera Vulva.
Drage dame in gospodje ter vsi dovolj premeteni, da ste spolni binarizem že presegli, z vami so bile naslednje odklonske entitete: Vera Vulva, Dorijan Mavrični, Anđa Rupić in Dee Dee Void. Povezoval je Gospod Magdalenca.
Prikaži Komentarje
Komentiraj