Živin moderni ples
Slišali ste kratek povzetek življenja in dela plesalke in pedagoginje Žive Kraigher, ki nam ga je na začetku štiridesetminutnega intervjuja podala doktorica Bara Kolenc. Zaradi lastne nerodnosti smo preostalih osemintrideset minut pogovora izgubili.
V pogovoru smo se med drugim dotaknili značilnosti izraznega plesa, ki ga je k nam pred vojno prinesla in poučevala Meta Vidmar, njeno šolo pa je nadaljevala tudi njena učenka Živa Kraigher. Izrazni ples je modernistična plesna šola, ki izhaja iz ekspresionizma ‒ namesto na tehniki in formi, kot na primer klasični balet, temelji na osvobajanju telesa za izraz.
Bara Kolenc nam je v nadaljevanju pogovora opisala tudi razliko med modernistično umetnostjo, ki temelji na iskanju ‒ in osvobajanju ‒ esence umetniškega v suverenem telesu, poslednjem sedežu resnice, in postmodernizmom, ki “sedež resnice” z refleksijo telesnosti relativizira. Svoboda tu nastaja čisto drugje, vsaka resnica ‒ tudi telo ‒ je kontekstualizirana in zvezana v razmerjih, ki jo šele ustvarjajo.
Vendar je ta premik ne le napredek v refleksiji in teoriji, ampak tudi odpor, kajti vsaka svoboda okosteni in postane, ko se institucionalizira, diktatorska. Prihodnje generacije razvijajo svoje tehnike svobode. Živa Kraigher se je tega še posebej dobro zavedala, saj je sodelovala v narodnoosvobodilnem boju. Doktorica Kolenc poudari, da je bil slednji unikum ‒ zaradi močne vpetosti kulturnikov v protifašistični boj je partizanstvo gradilo narodno identiteto in ideal svobode na modernizmu namesto na ljudski umetnosti.
V letošnjem letu, ko se spominjamo stoletnice rojstva plesalke in pedagoginje Žive Kraigher, bo njenemu spominu posvečen tudi festival plesne ustvarjalnosti mladih, ki nosi njeno ime in se bo odvil v soboto, 19., in nedeljo, 20. decembra, na takozvanih družabnih omrežjih.
Kulturne je pogubil Vid.
Prikaži Komentarje
Komentiraj