Plati animacije na platnu
Od srede zvečer Mestni trg s projekcijami animiranih filmov animira Poletna Animateka. Že tradicionalno tridnevno brezplačno predvajanje animiranih filmov na prostem se bo zaključilo danes zvečer. Za razliko od poznojesenske Animateke projektor pred Mestno hišo pritegne zlasti pozornost naključnih mimoidočih in kakega turista.
Serijo dogodkov so otvorili s slovenskimi animiranimi filmi. Predvajale so se animacije za otroke in odrasle, epizode animiranih serij ter kratki filmi. Čeprav se slovenska animacija zadnja leta zelo razvija, pa že od konca devetdesetih let nimamo nobenega novega animiranega celovečerca. Saša Bach, producentka Animateke in selektorica programa Poletne Animateke, pojasni, da so razlogi predvsem finančni.
Za ustvarjanje animacij v Sloveniji je tako treba biti uspešen pri prijavljanju na evropske razpise, saj slovenska javna sredstva ne pokrijejo stroškov animacij. Bach poudari, da so slovenski ustvarjalci zaradi osebnega angažiranja uspešni tudi pri pridobivanju tujih koproducentov. Največ jih dobijo v Franciji, kjer ima animacija dolgo tradicijo in posledično veliko skladov za animirane filme. Slovenski režiserki, ki sta letos prejeli največ nagrad za animacije, Špela Čadež in Urška Djukić, imata obe francoske koproducente.
Urška Djukić je pri svojem zadnjem filmu Babičino seksualno življenje sodelovala s francoskim skladom Cinémas du monde, ki si dejavno prizadeva financirati zgodbe z vseh koncev sveta. Djukić vidi v mednarodni koprodukciji številne prednosti, saj se med sodelovanjem izmenjuje znanje in širijo obzorja. Babičino seksualno življenje obravnava spolno življenje žensk na začetku 20. stoletja, ki je bilo večinoma reducirano na potešitev želja njihovih mož. Čeprav animirani dokumentarec govori o izkušnji Slovenk, so se z obravnavano tematiko po režiserkinih besedah poistovetili tudi tujci.
Djukić je animacija od nekdaj privlačila, a je kmalu spoznala, da natančno ilustriranje zahteva ogromno časa in posebne veščine. Zato je začela k sodelovanju vabiti sodelavce, ki bi ji pomagali uresničiti vizijo. Pri filmu Babičino seksualno življenje je sodelovala s francosko animatorko Émilie Pigeard.
Na Poletni Animateki so bile sicer zastopane najrazličnejše tehnike animiranja, od stop motion animacije in risb do kolažnih lutk ter drugih hibridnih tehnik. Bach pravi, da zadnje čase opaža porast računalniške animacije, ki je ustvarjalcem cenovno dostopna in jih časovno manj obremenjuje. Vseeno pa je izbira animacijske tehnike za animatorje pogosto predvsem intimna odločitev.
Bach doda, da je animacija pri širšem občinstvu še vedno razumljena kot otroški žanr. Toda najbolj uspešni in nagrajevani slovenski animirani filmi obravnavajo prav izrazito odrasle tematike. Govorijo o tabujih, kot sta družinsko nasilje in posilstvo. Problemi, o katerih je težko spregovoriti, tako najdejo svoj glas v animaciji. Steakhouse Špele Čadež ima le malo dialoga in se pri obravnavi partnerskega nasilja opira predvsem na moč podobe. Babičino seksualno življenje Urške Djukić pa za posredovanje spregledanih pripovedi ubere dokumentaren pristop. Osebno izpoved spremljajo fotografije in animirane risbe, ki dajejo sproščen kontrapunkt resni temi.
Kot je bilo moč opaziti v programu lanskoletne Animateke, je tudi v svetovni animaciji zadnje čase še posebej opazen obrat k zahtevnejšim tematikam. Filmi vse pogosteje prikazujejo vojna območja ter migrantske in ženske poglede. Bach razume porast takšnih animacij kot odraz vedno večje odprtosti družbe in poguma avtorjev, da odpirajo intimne teme.
Za sprostitev po težkih filmih lahko nocoj ob 21. uri še ujamete projekcije animiranih videospotov. Sklop Animafekka: Nečloveški agenti so organizatorji Animateke pripravili v sodelovanju s Festivalom kratkega filma Fekk, ki se začne 15. avgusta. Program Poletne Animateke pa bo glasbeno zaokrožil radijski sodelavec Jaša Bužinel.
Foto: Babičino seksualno življenje
Prikaži Komentarje
Komentiraj