Ven iz bele kocke
V današnjih Kulturnih novicah bomo vašo pozornost usmeril k dvema otvoritvama retrospektivnih razstav v prominentnih ljubljanskih galerijah - v Moderni galeriji in Mestni galeriji Ljubljana. V Moderni galeriji bodo ob 20. uri otvorili retrospektivno razstavo z naslovom Introspektiva: V.S.S.D (1985-1995) +- Alen Ožbolt (dela od 1995 do 2018). Dvojec Veš slikar svoj dolg, ki sta ga sestavljala Janez Jordan in Alen Ožbolt, sodi v alternativo 80-ih let dvajsetega stoletja, ko je galerija Škuc razpirala marsikatera nova obzorja. Njuna prva razstava v Škucu je po besedah kustosinje Martine Vovk delovala šokantno, saj je prekinila s konceptom praznega galerijskega prostora - white cube -, v katerem naj bi obiskovalec po kantovsko brezinteresno motril razstavljeno delo. Ambientalna dela V.S.S.D. bi danes namreč imenovali za instalacije, neposredno so vpeta v sam razstavni prostor in neločljiva od njega. Hkrati pa so bila dela časovno zamejena, saj sta jih umetnika po koncu razstave uničila - še posebno v primeru risb v pesku.
Efemerna narava del je nudila poseben izziv pri postavljanju razstave, čemur se je poleg obeh umetnikov in kustosinje pridružil še oblikovalec Marko Damiš. Trodelna struktura tako najprej obsega informacijsko dokumentacijsko dvorano s fotografsko in tekstualno dokumentacijo ter časovnico. Po njej lahko obiskovalci sledijo ustvarjanju dvojca od njegovih začetkov leta 1985 preko razstav na beneškem bienalu leta 1993 in 1995 do razpustitve istega leta. Od tu naprej sledijo solo projekti Alena Ožbolta. Ker med fotografskimi sledmi projektov in njihovo ambientalno izkušnjo obstaja vrzel, so se po besedah kustosinje odločili tudi za rekonstrukcije:
Drugi in tretji sklop razstave tako vsebujeta delno ali v celoti rekonstruirane prostorske slike, naprej V.S.S.D.-ja, nato Alena Ožbolta. Vovk pove, da introspektiva tako ponudi približek izkušnje izvornih del.
***
Iz osemdesetih let prejšnjega stoletja stopimo še korak nazaj v sedemdeseta leta. V Mestni galeriji Ljubljana bo ob 19. uri otvoritev 50-letne retrospektive del hrvaškega konceptualnega umetnika Vlada Marteka. Gre za drugi del dvodelnega projekta kustosinj Alenke Gregorič iz Mestne galerije Ljubljana ter Ksenije Orelj iz Muzeja moderne in sodobne umetnosti na Reki, ki sta pred letom in pol stopili v časovno kapsulo Martekovega studia in kopico materiala v njem. Odločili sta se pripraviti dve ločeni razstavi, ki ju druži le nekaj del - prvi del je bila razstava na Reki julija 2019, katere postavitev je bila bolj muzeološka.
Zgodovinska umestitev Marteka z njegovim prepletom poezije in vizualne umetnosti ustreza jugoslovanski sceni vizualne poezije, ki jo je pri nas recimo promoviral Franci Zagoričnik. Po Gregorič je bilo za Marteka ključno sodelovanje v skupini Grupa šestorice autora med letoma 1975 in 1979.
Podobno kot v prej omenjeni razstavi v Moderni galeriji ima tudi Martekova retrospektiva opravka z efemernim materialom in podobno je bilo tudi pri njej za galerijsko postavitev ključno sodelovanje z oblikovalcem - tu Ajdinom Bašićem:
Prej branje kot gledanje razstave, za katero si bo po besedah kustosinje treba vzeti čas, medtem ko intertekstualno razbiramo koncepte, je vodilo k motu razstave: čitajte Marteka.
Ko pa vse ostane v umetnikovi glavi, nam po besedah Gregorič ostane druženje z umetnikom - Martek bo 20. februarja vodil obiskovalce po razstavi, 18. marca pa bo imel pogovor z beograjskim poznavalcem jugoslovanskih neoavantgard Miškom Šuvakovičem.
*** *** ***
Naslovna fotografija - gradivo za medije MGML: Vlado Martek, Razstava z več naslovi, MMSU Reka, 2019; avtor fotografije: Damir Žižić
Prikaži Komentarje
Komentiraj