ZVO.ČI.TI. prostor, prostoriti zvok
Prejšnji torek zvečer nas je zaneslo v Kino Šiška, kjer je že drugi večer zapored potekal zvočni dogodek ZVO.ČI.TI. Dogodek je organiziral zavod CONA v sodelovanju s Kinom Šiška, dunajsko Floating Sound Gallery in Kulturno-izobraževalnim društvom PiNA. V dveh večerih smo lahko slišale osemkanalne zvočne instalacije skladateljic ter glasbenih umetnic s tuje in domače scene.
Program dogodka, ki ga letno organizira CONA, je tokrat soustvaril Anton Iakhontov, alias Patrick K.-H., voditelj in kurator Floating Sound Gallery. Izbrana zvočna dela iz arhiva Floating Sound Gallery sta v živo difuzirala on in skladatelj Daniel Teruggi. Predstavila sta kompozicije priznanih evropskih skladateljic, kot sta Katharina Klement in Elżbieta Sikora. Med predstavljenimi deli so bile tudi njune kompozicije: Teruggijevi Êchoi in Spaces of Mind ter Yellow Rabbit Patricka K.-H.-ja.
Poleg omenjenega nabora so se na obeh večerih predstavile tudi zvočne umetnice, ki ustvarjajo v Sloveniji. To so bile Bojana Šaljić Podešva, Ida Hiršenfelder, bolj znana pod umetniškim imenom beepblip ter v Sloveniji živeči mehiški skladatelj, Mauricio Valdes.
Vse naštete zvočne umetnice in skladateljice se ukvarjajo z večkanalnim komponiranjem ter difuziranjem glasbe. Na Coninem dogodku so se njihove kompozicije predvajale preko osmih zvočnikov. Ti so bili razporejeni po dvorani Komuna, poslušalke pa so sedele na stolih, posutih okrog mešalne mize, od koder so skladateljice difuzirale svoje kompozicije. Tako je vsaka poslušalka večkanalne prostorske kompozicije glede na svojo pozicijo dojemala nekoliko drugače kot druga. Več o učinkih večkanalno difuziranih kompozicij pove beepblip.
Nabor ustvarjalk, ki so se predstavile na dogodku, je bil resnično pester. Pogovarjale smo se s tremi, ki so se v torek predstavile s svojimi deli, to sta poleg prej slišane zvočne umetnice beepblip še skladatelja Patrick K.-H. in Daniel Teruggi. To so tri med seboj zelo različne ustvarjalke, zato se posvetimo vsaki posebej.
Hello, good evening, my name is Daniel …
Francosko-argentinski skladatelj Daniel Teruggi je eno izmed odmevnejših imen v sferi elektroakustične glasbe. V rodni Argentini je študiral klavir in skladanje ter fiziko, potem pa se je preselil v Pariz, kjer se je pridružil Groupe de Recherches Musicales, Glasbeni raziskovalni skupini. Prav ustanovitelj GRM-ja, Pierre Schaeffer velja za začetnika elektroakustične in akuzmatične glasbe.
All these movements started at the end of the forties …
Teruggi se je v Kinu Šiška predstavil s štirimi deli: vsak večer je difuziral po dve svoji prostorski kompoziciji. V torek smo med drugim slišale Êchoi. Kompozicija je poimenovana po konceptu osmih odmevov iz bizantinske liturgične tradicije.
Večkanalnost glasbe, ki prihaja v našem primeru iz osmih različnih smeri, vsako poslušalko zatopi v svojo pokrajino. Naš čut sluha je stalno stimuliran. Nadaljuje Teruggi.
I often compare my work to somebody who makes jewels ...
Pogovarjale smo se tudi z ruskim skladateljem, vsestranskim umetnikom in kuratorjem, Patrickom K.-H.-jem. Od napada Rusije na Ukrajino leta 2022 deluje na Dunaju. Povprašale smo ga o njegovih ustvarjalnih začetkih v Sankt Peterburgu.
Patrick K.-H. je poleg sokuriranja k letošnjemu dogodku prispeval še dve svoji kompoziciji ter video animacijo, ki je na torkovem dogodku spremljala kompozicijo Katharine Klement. Njegova kompozicija, ki jo zdaj slišimo v ozadju, nosi naslov Yellow Rabbit.
It's a dedication to John Appleton.
Slovenska zvočna umetnica beepblip pa v svojih kompozicijah poslušalke zbližuje in staplja s pojavnostmi narave. Med drugim je članica bioakustične skupine Jata C in članica Centralno evropske mreže za zvočno ekologijo CENSE. Iz tega je razumeti, da svojo skladateljsko prakso povezuje z ekološkim ozaveščanjem poslušalke. Nadaljuje beepblip.
Vsaka od predstavljenih ustvarjalk poslušalko zaziblje v svojevrstno kontemplacijo. Vse druži želja po dosegi pozornega zatapljanja v zvočno krajino, njihovi konceptualni porivi in izrazi pa so, kot smo lahko slišale, zelo raznoliki. Prav tako prihajajo iz zelo različnih ozadij. Nekatera okolja so bila zgodovinsko elektroakustični in akuzmatični glasbi dosti bolj naklonjena kot druga. Tako je recimo v Franciji, kjer ustvarja Teruggi. Tam je tovrstna glasba od svojih začetkov dalje precej naravno soobstajala s klasično glasbo in bila difuzirana na večjih koncertnih prizoriščih. Po drugi strani je v rodni Rusiji mlajši umetnik Patrick K.-H. oral ledino desetletja po uveljavitvi elektroakustične glasbe v Franciji. Pri nas v Sloveniji so tovrstni dogodki relativna posebnost, Cona na čelu z direktorjem Branetom Zormanom pa ostaja ena izmed vodilnih domačih organizacij, ki organizira večere akustične in akuzmatične glasbe.
V današnjem Kulturnem obzorniku smo predstavile zgolj tri ustvarjalke, ki so sodelovale na letošnjem osrednjem dogodku akuzmatične glasbe. Za bolj podroben uvid – bi morale biti tam! Kot rečeno, akuzmatične dogodke ZVO.ČI.TI Cona organizira vsakoletno. Morda se ujamemo naslednje leto, sicer pa za slovo v eter oddajamo pomembno sporočilo Patricka K.-H.-ja.
Zvočne pokrajine je raziskovala Nastja.
Vir slike: CONA
Prikaži Komentarje
Komentiraj