2TDK
Gradnja drugega tira se je začela maja lani. Kot pojasnjuje direktor podjetja 2TDK Pavle Hevka, so do sedaj zgradili okoli 8 kilometrov predorov, gradi pa se na devetih različnih lokacijah.
Trenutno je na gradbišču med 900 in 1000 delavcev, ko bodo potekala najintenzivnejša dela, pa jih bo okoli 2000.
Projekt je bil razdeljen na tri sklope, za vsakega posebej so izvedli postopek javnega naročanja. Zakaj so se tako odločili, pojasni Hevka.
Kako je potekal prijavni postopek za izvedbena dela?
Na razpis za zadnji, tretji odsek, ki predvideva gradnjo tirnih in elektro-strojnih naprav, se je prijavilo samo eno podjetje, in sicer Slovenske železnice s partnerji. Po izteku razpisa se pri podjetju 2TDK niso odločili za edinega ponudnika, ki se je prijavil. Zakaj, pojasni Hevka.
Podjetju problem predstavlja tudi iskanje delovne sile. Turško podjetje Yapi Merkezi, ki gradi drugi tir, ima največ težav s pridobivanjem delovnih dovoljenj.
Zakaj so se odločili za turško podjetje?
Na vprašanje o delovnih razmerah za turške delavce Hevka odgovarja, da mora turško podjetje upoštevati slovensko zakonodajo. A doda, da sami znotraj podjetja 2TDK nimajo dovolj kadra, da bi razmere nadzorovali. Za to so pristojne inšpekcijske službe.
Jernej Vrtovec, ki je bil na začetku gradnje minister za infrastrukturo, je ob pričetku del zagotovil, da se k pogodbi ne bo podpisovalo aneksov, ki bi dvignili končno ceno projekta. Kljub temu zagotovilu je julija letos 2TDK s Kolektorjem CGP, enim od izvajalcev, podpisal aneks zaradi nepredvidenih del pri gradnji dostopnih cest. Vrednost aneksa znaša 1,2 milijona evrov. Po pisanju časopisa Finance je bilo izdanih še 69 zahtevkov za sklenitev aneksov, ki skupaj znašajo okoli 25 milijonov evrov.Eden večjih problemov, s katerim se sooča 2TDK, je dvotirnost proge. Podjetje ima namreč pooblastila za gradnjo samo enega tira proge in gradnjo servisnih cevi s takšnimi profili, da bodo v prihodnosti zadoščale tudi morebitni gradnji sosednjega tira. Prvotni načrti so sicer predvidevali, da bo na novi progi samo en tir, prevoz pa bi še vedno potekal po stari že obstoječi progi. Zakaj ne morejo graditi dveh tirov istočasno, pojasnjuje Hevka.
Ko bodo začeli graditi sosednji tir, bodo morali izpeljati enak postopek, kot so ga za gradnjo prvega.
S prvotnim načrtom, v sklopu katerega bi del poti še vedno potekal po stari progi, se ne strinja Jadran Bajec, predsednik Projektnega sveta za civilni nadzor, ki ga je vlada ustanovila, da lahko bdi nad projektom drugega tira. Po njegovem mnenju in mnenju Projektnega sveta je nujno staro progo zapreti ter omogočiti dvotirnost nove proge.Bajec doda, da je po drugem referendumu o drugem tiru vlada v povezavi s civilno družbo določila, da se spremeni lokacijski načrt, ki je predvideval gradnjo samo enega tira. Sprememba lokacijskega načrta je predvidevala gradnjo servisnih cevi, ki bodo omogočale gradnjo dveh tirov.
Pristojnost za gradnjo morebitnega dodatnega tira je po Zakonu o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača–Koper v pristojnosti Direkcije za infrastrukturo. Sedanja vlada je začela proceduro o spremembi zakona, ki bi omogočila prenos pristojnosti z direkcije na podjetje 2TDK.
Zakon naj bi bil spremenjen do konca letošnjega leta. S tem bi bila podjetju 2TDK omogočena gradnja obeh tirov.
Pred začetkom gradnje aprila 2021 je minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec govoril, da bo določen del financiranja prišel tudi iz naslova sodelovanja zaledne države, natančneje se je omenjalo Madžarsko. Hevka doda, da se za to na koncu niso odločili.
Finančna struktura je zaprta, doda Hevka. Nekaj denarja si bodo še izposodili od Evropske investicijske banke, a bo to odvisno od tretjega sklopa gradnje.
A kljub zaprti finančni strukturi je po besedah Bajca ostalo veliko neznank, zaradi katerih imajo v Projektnem svetu za civilni nadzor pomisleke. Med drugim v oči bode financiranje nadzora in vodenja projekta, ki ga je na razpisu leta 2020 2TDK podelil DRI. To naj bi bilo predrago zastavljeno.
Predrag finančni izdatek za nadzor in vodenje projekta pa ni edina stvar, ki skrbi Projektni svet. Po mnenju članov je nedopustno, da se še ni izbralo izvajalca tretjega sklopa del. Pogovori o dvotirnosti trajajo bistveno predolgo, odlašanje z dvotirnostjo bi lahko prineslo večje stroške in povečan obseg dela, posledično bi se zavlekel tudi datum konca del.Vsaka dopolnitev projekta pomeni višje stroške in podaljšanje rokov, meni Bajec. Prav tako je trenutna slovenska zakonodaja takim projektom nenaklonjena.
Projekt drugi tir je, kljub temu da go hoče podjetje 2TDK prikazati kot brezmadežnega in neproblematičnega, še pred veliko preizkušnjami. Če kaj, kar nakazujejo aneksi k pogodbam in zaprte finančne strukture, ki si za določene dele gradnje zastavijo nepotrebna milijonska sredstva, se lahko kaj kmalu zgodi, da tudi ta projekt zaplava v vode preplačanih infrastrukturnih projektov.
Oddaja je nastala v okviru projekta Evropa na mojem pragu, ki ga sofinancira Evropska komisija.
Mnenja v oddaji ne odražajo mnenj Evropske komisije, slednja pa tudi ne odgovarja za uporabo podanih informacij v oddaji.
Več na www.europeinmybackyard.org
Vir slike: https://drugitir.si/
Prikaži Komentarje
Komentiraj