Draha horiva
Predsednik vlade Robert Golob je na včerajšnji tiskovni konferenci predstavil prvi sveženj ukrepov, namenjenih blaženju posledic draginje. Ob boku gospodarskega in infrastrukturnega ministra, Matjaža Hana in Bojana Kumra, ki sicer nista prišla do besede, je napovedal uvedbo novih pravil oblikovanja cen pogonskih goriv, ki bodo v veljavo stopila 21. junija.
Država bo na bencinskih servisih zunaj avtocest ponovno regulirala marže trgovcev, na avtocestah pa bodo marže in cene sproščene. Za današnji OFFsajd smo se pogovarjali z ekonomistom Bogomirjem Kovačem, ki je komentiral predstavljene Golobove rešitve.
Nekdanja vlada Janeza Janše je marca 2020 sprejela ukrep o liberalizaciji cen pogonskih goriv, ki je veljal povsod. V letošnjem letu je nato z regulacijo dvakrat začasno posegla v maloprodajne cene, in sicer v marcu, pred državnozborskimi volitvami in po njih, maja, ko je opravljala le še tekoče posle in so se cene v desetih dneh dvignile za približno četrtino. Ukrep naj bi veljal tri mesece, do srede avgusta. S tem, ko se je Golobova vlada zdaj odločila za sprostitev trga na avtocestah in delno poseganje vanj izven avtocest, je izbrala srednjo pot.Pri dveh največjih trgovcih z gorivom za zdaj še niso želeli komentirati sklepov vlade. Pri Petrolu so sporočili, da morajo trenutno gorivo prodajati pod nabavnimi cenami in tako z vsakim prodanim litrom ustvarjajo izgubo. Zato so na ministrstvo za gospodarstvo naslovili zahtevo za povračilo 51,3 milijona evrov škode, ki naj bi jim bila povzročena z ukrepom prve regulacije cen med 15. marcem in 30. aprilom. Škodo v drugi fazi regulacije ocenjujejo podobno. Izpričana politika vlade glede zahtevkov trgovcev za povrnitev stroškov, kot so bili poslani Ministrstvu za gospodarstvo in tehnološki razvoj, je, tako Golob, da se zavrnejo.
Zakonska podlaga za omenjene zahtevke obstaja, vprašanje pa je, kaj želijo trgovci z njimi res doseči. Obenem njihovo grožnjo spretno izkorišča tudi vlada z interpretacijo, da bi lahko njihova končna vsota do konca leta znašala 800 milijonov evrov. To je, kot se je v sinočnjem gostovanju v Odmevih populistično izrazil Golob, več, kot potrebujemo za celotno dolgotrajno oskrbo vseh prebivalcev Slovenije. Tovrstno dinamiko Kovač označuje za pripravo na načrtovana vladna pogajanja s trgovci.
Bistvo pogajanj je, da se na njih določi, koliko in v kolikšni meri so zahtevki za povračilo stroškov upravičeni. Izterjava po sodni poti je namreč dolgotrajnejša in zahtevnejša. Golob je v Odmevih dejal, da so s pravili oblikovanja cen pogonskih goriv našli iskano ravnovesje in da lahko ta model dolgoročno zdrži brez zahtevkov do proračuna, brez neposrednih donacij iz proračuna in ga lahko – javnofinančno gledano – država vzdržuje v nedogled. Z ozirom na nepredvidljivost trga je dejanska časovnica sicer zamejena.
Po Golobovo, ki si je očitno vzel diskrecijsko pravico razlage vladne odločitve, je »država šla v celoti na minimum«. Trošarine, vključene v ceno goriva, ki jo potrošnik plača, naj bi bile torej tako nizke, kot so še lahko. A če se liberalizacijo praviloma sodi kot korak naprej, se z delno regulacijo pod Golobovo vlado vračamo nazaj. Vseeno pa se bo v prihodnosti, tako Kovač, treba lotiti tudi vprašanja, kako določiti zmeren nivo trošarin.
»Nazaj v prihodnost« torej.
Prikaži Komentarje
Komentiraj