Nepravica je zakon
Če ženska ni bila posiljena znotraj družine ali izven nje in če nosečnost ne ogroža njenega življenja, ji je na Poljskem splav sedaj ustavno onemogočen. V odgovor na to odločitev so protestniki že šesti dan zapored zavzeli varšavske ulice, pa tudi v drugih mestih demonstrirajo in z različnimi oblikami performansa izkazujejo jezo, ki je velikokrat usmerjena proti Cerkvi, saj ima ta močan vpliv na državno politiko. Jezne protestnice in protestniki so med drugim pografitirali tudi kip Janeza Pavla II. v Varšavi.
O zgodovinskem ozadju povezave med državno koalicijo in Cerkvijo na Poljskem pove več Elzbieta Korolczuk, sociologinja in predavateljica sociologije na univerzi v Södertörnu in na varšavski univerzi.
Tematika splava že od nekdaj polarizira družbo. Peter Merše, avtor portala Domovina.je, pravi, da je to glavni duhovni boj 21. stoletja.
Korolczuk pa pravi, da je bila poljska družba – za razliko od poljske politike – do zadnjega desetletja prejšnjega stoletja bolj odprta do splava.
Od takrat naprej prihaja zaradi restriktivne politike do mnogih protestov.Predsednik poljske vlade Mateusz Morawiecki je poudaril, da imajo tudi otroci z Downovim sindromom pravico do življenja, čeprav lahko danes tovrstne okvare v mnogih primerih zaznamo že v zgodnji nosečnosti. Pri odločitvi poljskega ustavnega sodišča gre torej za dodatno omejevanje splava tudi v primerih, ko je dokazana resnejša okvara zarodka. Merše predstavi konservativno perspektivo na vprašanje splava, ki enači splav poškodovanega fetusa z nacističnimi dejanji med drugo svetovno vojno.
Korolczuk po drugi strani opozarja na težko pozicijo žensk, ki jim je splav onemogočen ravno zaradi družbenih razmer.
Problematizira tudi dejstvo, da poljske oblasti zavestno dopuščajo obsežen sistem ilegalne ponudbe za poseg splava, kar je postalo dobičkonosna gospodarska panoga. Gre za stanje, ki ugaja tako državi kot tudi zdravnikom.
Korolczuk izpostavi še drugo težavo žensk, povezano s samo pridobitvijo kontracepcije – njihov ekonomski položaj. Pa tudi če tovrstnih težav nimajo, obstaja še vedno možnost, da jim farmacevt kontracepcije ne proda zaradi ugovora vesti.
Korolczuk meni, da bodo posledice občutili ravno podporniki vladajoče stranke.
Pri tej tematiki se pojavlja več vprašanj. Krščanski vrhovni sodniki na Poljskem sicer postavljajo na prvo mesto vrojeno pravico do življenja, ki naj bi jo imeli še pred rojstvom, ne zmenijo pa se za neustavnost nizkih plač, zaradi katere se veliko poročenih žensk odloči za splav. Tudi v poslovnih odnosih so ženske z otroki tiste, ki so prve na seznamu za odpoved. Resnično spodbudne politike so vezane na olajšanje življenja žensk, ki že imajo otroka, ali na spolno vzgojo v šolah – kot vemo, se Poljska tudi tukaj nima s čim pohvaliti.
Protesti ob dramatičem zaostovanju že tako strogih pogojev za legalni dostop do abortusa imajo še eno značilnost, ki je na Poljskem nova. Uperjeni niso le proti vrhovnemu sodišču ali vladi dominantne konservativne stranke Zakon in pravičnost ter njenemu voditelju Jarosławu Kaczyńskemu, ampak še posebej proti katoliški Cerkvi. 85 odstotkov Poljakov se opredeljuje za katolike, a očitno je, da uradna katoliška Cerkev, ki na Poljskem izkorišča svoj politični vpliv, zagovarja skrajna stališča, s katerimi se večina prebivalstva ne strinja. Kleriki so bili precej negativno presenečeni, ko so cerkve postale najljubša tarča poljskih protestnic. Zdi se, da je Cerkev na Poljskem svoja ultrakonservativna stališča končno pripeljala čez rob in spoznala, da ji niti zavezništvo z zmagovito politiko ne more prinesti dokončne uresničitve njene agende.
Prikaži Komentarje
Komentiraj