Rohith Vemula
Kljub poosamosvojitveni demokratizaciji in sekularizaciji države ostaja Indija močno prežeta s hinduistično versko tradicijo. Poglavitna značilnost najbolj razširjene religije v državi, kastni sistem, je sicer prepovedana z ustavo, a ostaja del vsakdana njenih prebivalcev. Ta diskriminatorni družbeni sistem ločuje ljudi na podlagi rojstva v štiri kaste, vsaki od njih pa pripadajo točno določeni poklici. Najvišje na hierarhični lestvici se nahajajo brahmani, med katere se uvrščajo duhovniki in svečeniki. Sledijo jim kšatrije, plemiči in vojaki, za njimi so vaišije, kmetje, obrtniki in trgovci. V zadnji oziroma predzadnji kasti se nahajajo šudre, služabniki. Nasploh popolnoma izvzeti iz kastnega sistema ostajajo pripadniki najnižjega družbenega razreda, ki predstavljajo 180 milijonov prebivalcev Indije. To so tako imenovani nedotakljivi, v zadnjih letih bolj znani pod imenom daliti. Slednjega so si pripadniki te kaste nadeli sami in v prevodu pomeni zatirani.
Simptom na kastnem razločevanju temelječega sistema neenakosti je vsekakor tudi dogodek, ki že dva tedna močno odzvanja v indijski visokošolski sferi. 26-letni doktorski študent sociologije Rohith Vemula je 17. januarja letos v študentski sobi kampusa Univerze Hyderabad v indijski regiji Telangana storil samomor. Vemula je bil dalit, zato mnogi njegove odločitve niso razumeli zgolj kot individualno trpljenje in so samomor označili za posledico socialne izolacije, ki jo je bil Vemula deležen s strani vodstva univerze. V odgovor na ta dogodek je nekaj študentov pričelo gladovno stavkati. Različne študentske organizacije univerze Hyderabad pa so se nemudoma povezale v skupni študentski odbor za socialno pravičnost ali Joint Action Committee for Social Justice, krajše JAC. Minulo sredo je odbor k vsesplošni stavki pozval tudi ostale študentske in druge aktivistične organizacije širom države.
Vemula je bil eden od petih študentov, ki so bili avgusta lani obtoženi napada na Susheela Kumarja, vodjo skupine Akhil Bharatiya Vidyarthi Parishad - oziroma ABVP - ki deluje kot študentsko krilo vladajoče hindujske nacionalistične stranke Bhartiya Janata - BJP. Vsi obtoženi so bili člani društva Ambedkar Students Association, krajše ASA, ki se bori za pravice dalitov. Čeprav na univerzi tekom preiskave niso našli prepričljivih dokazov, ki bi potrjevali fizični napad na predsednika ABVP, so se za obsodbo omenjene peterice kljub vsemu odločili zgolj na podlagi priloženih fotografij taiste študentske stranke in pričevanj nekaj očividcev. Več o tem pove predstavnik JAC, Leonard Dickens:
K takšni odločitvi univerze je botrovalo pismo, ki ga je nanjo naslovil minister za delo in zaposlovanje Bandaru Dattatreya. V njem je odkrito obsodil dejanja študentske skupine ASA. Ministra citira Dickens:
Čeprav naj bi bila univerza avtonomna institucija, so interesi stranke BJP več kot očitno močno vplivali na njeno odločitev kot tudi na samo obravnavo primera. O nadaljnem spornem poteku preiskave Dickens pove:
Vzroki za konflikt med študentskima skupinama ABVP in ASA segajo v čas lanskoletnih protestov, ko je skupina ASA nasprotovala medijski cenzuri. Člani ABVP so nasilno prekinili filmsko projekcijo, ki jo je organizirala ASA. Predvajani dokumentarni film Muzaffarnagar Baaqi Hai je namreč razkrival vlogo, ki jo je vodilna stranka BJP imela pri izgredih leta 2013 na območju Muzaffarnagar. Kako je odziv ABVP na proteste vodil do spora in nastale situacije, razloži Dickens:
Kmalu po izrečeni obtožnici so študentje izgubili tudi štipendijo v vrednosti 25.000 rupijev oziroma 337 evrov mesečno, ki je njihovim skrajno revnim družinam predstavljala dobršen del dohodka za preživetje. Na univerzi so peterico sprva želeli za en semester izključiti iz akademskega delovanja, a so se konec decembra odločili kazen nekoliko predrugačiti. Študente so prisilno deložirali in jim prepovedali karkšnokoli nadaljno družbeno organiziranje in politično udejstvovanje. Onemogočili so jim tudi glasovanje na študentskih volitvah in jim s tem odvzeli eno od temeljnih študentskih pravic. V znak protesta so preganjani študenti naslednje noči preživljali v provizoričnih šotorih na območju kampusa.
Kot že omenjeno, so bili vsi obtoženi študentje daliti, a univerza je vztrajala, da to dejstvo pri njihovi obtožbi ni igralo nobene vloge. A vendarle ne gre spregledati, da je vpliv kastnega sistema moč čutiti tudi med odnosi, ki vladajo na univerzi. Vemulov samomor še zdaleč ni osamljen primer, univerza Hyderabad v zadnjih desetih letih beleži kar 9 samomorov dalitskih študentov. Ti se vsakodnevno soočajo z različnimi načini zatiranja. Pri profesorjih prejemajo znatno manjšo podporo kot preostali študenti, deležni so nepravičnega ocenjevanja. Kolegi jim prav tako pogosto očitajo, da so jim mesto na univerzi zagotovile norme, po katerih naj bi vsaka univerza sprejela določeno stevilo dalitskih študentov. Pretekle samomore deprivilegiranih indijskih študentov in razloge zanje komentira Dickens:
Študetski protesti, ki pa se trenutno odvijajo po celotni Indiji, se zavzemajo za vpeljavo zakona ‘Rohith Act’ s katerim bi odstranili družbeno segregacijo na univerzah. Poleg tega zahtevajo ustanovitev odbora, ki bi raziskal, s kakšnimi ovirami so se soočali študenti najnižje kaste v zadnjih dvajsetih letih.
Okolje, ki je Rohitha Vemulo prisililo k samomoru, je okolje, s katerim se mora vsakodnevno spopadati mnogo študentov, ki se jim uspe prebiti do visokošolske izobrazbe, v praksi rezervirane predvsem za pripadnike višjih kast. Buren, množičen in vztrajen odziv indijskih študentov na njegovo smrt je tako odraz njihovega skrajnega nezadovoljstva in naveličanosti nad neenakostjo in sistematičnim zatiranjem, ki ga univerze izvajajo nad daliti. Ta najbolj marginalizirana družbena skupina se vplivu z ustavo prepovedanega, a zato nič manj prisotnega kastnega sistema ne uspe izogniti niti v tako imenovanih hramih kritičnega mišljenja. Da je za učinkovito opozarjanje na problematičnost vpetosti kastne ideologije v indijsko družbo potrebna smrt enega najbolj izobraženih in politično aktivnih študentov, je dober prikaz rigidnosti sistema, v katerem se spremembe zaradi strukturnih vzrokov zdijo skorajda nemogoče. Samomor Rohitha Vemule bo ostal simbol upora proti krivicam in poniževanju dalitskih študentov v indijski družbi.
Na konec kastne segregacije čaka vajenka Aicha.
Prikaži Komentarje
Komentiraj