Izprijena pustna maska in spolno nasilje
Pustni čas naj bi po staroslovenskem izročilu zaznamoval prehod med zimo in pomladjo. V obdobju med debelim četrtkom in pustnim torkom so vrata v ekscesnost in praznično anarhijo široko odprta. Prazničnost in tradicionalno obeleževanje pusta sta v Sloveniji močno razširjena. Pust pa najpogosteje povezujemo s šemljenjem, krofi in praksami, ki vsakdanjega človeka razbremenijo teže monotonega življenja. Pustne prakse tako ostajajo ovite v tančico nedvomljive tradicionalnosti.
Epidemiološki ukrepi so sprva kot prejšnji dve leti preprečevali praznovanje pusta brez omejitev, a so se po sprostitvi ukrepov lokalne skupnosti po vsej Sloveniji kljub temu odločile, da organizirajo povorke in pustna rajanja. Sodelavci Radia Študent smo se zato odpravili v rojstni kraj koranta, Markovce pri Ptuju, kjer je pustovanje najbližje tradicionalnemu izročilu. Na pustni povorki so sodelovale etnografske maske, ki so tudi evidentirane v slovenskem registru žive kulturne dediščine. Med opazovanjem pustnega rajanja, ki je izrazito prežeto z uporabo alkohola, smo naleteli na pustne maske medveda. Medvedi svojo vlogo v pustovanju uresničujejo s ščipanjem intimnih predelov mimoidočih žensk in nekonsenzualnim uprizarjanjem spolnih odnosov. Dva medveda naključno žensko podreta na tla in senzacionalistično, vpričo otrok in cele skupnosti uprizorita spolni odnos. O pustni maski medveda smo se pogovarjali z županom občine Markovci, Milanom Gabrovcem, ki opiše tradicionalno funkcijo maske.
Medvedja maska po navedbah Folklornega društva Markovci simbolizira rast in plodorodnost, a opisana simboličnost je v današnjem času tudi po mnenju župana izprijena.
Uprizarjanje spolnih odnosov torej ni del tradicije medvedje maske. Posamezniki, ki sodelujejo v tovrstnih pustnih praksah, niso del institucij in društev, ki skrbijo za prenos pustne tradicije. Žrtve ekscesov medvedje pustne maske so največkrat posameznice, ki takšna dejanja tiho sprejemajo kot del tradicije. Po navedbah markovskega župana Gabrovca prijav zoper storilce, našemljene v medvede, ne beležijo.Pust ima za lokalno okolje nezanemarljivo kolektivno vrednost, identiteta kraja tako rekoč sloni na tradicionalnih pustnih šegah. Pri uprizarjanju spolnih odnosov in nenazadnje posilstva pa nikakor ne gre za folkloro, temveč za grob poseg v pravico do nedotakljivosti človeškega telesa, razloži raziskovalka spolnega nasilja z Oddelka za sociologijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, Jasna Podreka.
Patriarhat in neenakost spolov sta močno zakoreninjena v slovenski folklori. Ženske so z vzdrževanjem te folklore in njenim razumevanjem omejene na reproduktivno funkcijo. S tem pa se reproducira ženska ekspresivna vloga, ki moškim omogoča dominanco nad ženskami.Argumenti za upravičevanje tovrstnih tradicij, ki niso institucionalno regulirane, so pogosto omejeni na relativiziranje pomembnosti praks za lokalno skupnost. Etnologinje in etnologi, ki se ukvarjajo z upravičenostjo tradicije – med njimi tudi pustne – so si enotni, da so te prakse omejene s pravico do življenja in pravico do nedotakljivosti človeškega telesa, pojasni Mateja Habinc z Oddelka za etnologijo in kulturno antropologijo ljubljanske Filozofske fakultete.
Relativiziranje tradicionalnih praks ali ritualov je v zahodnem svetu najpogosteje predmet presoje tako imenovanih kultur tretjega sveta. Kritična presoja domačih praks pa je zaznamovana s subjektivnim glediščem.
Uprizarjanje spolnega odnosa ali posilstva, ki ga prakticirajo medvedje maske na Ptujskem polju, je z vidika človekovih pravic nedopustno. Možnosti za kazensko preganjanje takšnih praks v Sloveniji še niso bile pretehtane, kljub temu pa bi bil pregon storilcev upravičen, saj gre pri tem za fizično poseganje v človeško telo, nadaljuje Jasna Podreka.
Na kršenje pravice do nedotakljivosti telesa v pustnem času opozarjajo tudi v Markovcih pri Ptuju, saj nimajo nadzora nad početjem nekaterih posameznikov, ki spolno nadlegujejo mimoidoče ženske. Prepoved medvedje pustne maske ne bi bila smotrna, saj početje današnjih medvedov ni v skladu s tradicijo, nanjo pa meče tudi slabo luč. O institucionalnih sankcijah zoper storilce pa razmišlja tudi župan občine Markovci, Milan Gabrovec.
Bolj kot premislek o institucionalnem pregonu uprizarjanja spolnih odnosov in posilstva brez konsenza udeleženih bi bil potreben premislek o današnjem pomenu tovrstnih praks za sodobno slovensko družbo.
Tradicija in pustni rituali so v primeru medvedje maske izrabljeni za upravičevanje spolnega nasilja. Pustovanje samo po sebi nikakor ni problematično, temveč so problematični nedopustni ekscesi nekaterih udeležencev, ki so odtujeni od tradicionalnega pustnega izročila. Prakse s simbolnim pomenom plodnosti opazujejo tudi otroci, predstavljene so jim kot del anarhičnosti pusta. Posledično lahko govorimo o tipični reprodukciji patriarhalnih razmerij in moške dominance, upravičene s folkloro in praznovanjem pusta kot prehodnega obdobja brez pravil. Spolno nasilje je vsekakor nedopustno, kljub sklicevanju na anarhičnost pusta, saj protagonisti niso deležni pregona, temveč posledice nosijo žrtve, ki so s tem trajno zaznamovane.*Prispevek se nanaša na t. i. RAŠIMEDOJE, specifične medvedje maske iz Markovcev pri Ptuju. Ostalih medvedjih mask nikakor ne povezujemo s spolnim nasiljem.
Foto: Karin Abramič, Markovci pri Ptuju, 26. 2. 2022
Prikaži Komentarje
Komentarji
Bear spray is a specific aerosol spray bear deterrent, whose active ingredients are highly irritant capsaicin and related capsaicinoids, that is used to deter aggressive or charging bears.
Pozdravljeni,
v kolikor veste pisati članke, se prosim pozanimajte tudi koliko skupin Pleši medojev obstaja ter ne jemljite slik od drugih skupin ter te povežite z dogodki na povorki v Markovcah, saj blatite drugo skupino, katera takrat ni niti sodelovala na povorki v tej maski.
ce nocete gledat uprizarjanja cesarkoli potem ga pac ne glejte,
cistuni ogabni
Ma ti si ogaben/a
Škoda, da niste napisali, kako so vzdolž celotne poti od Zabovc do Markovc (ca. 1,8 km( domačini postavili stojnice s hrano in pijačo n kako ste se tudi vi mastili z ZASTONJ dobrotami, ki jih ljudje pripravijo na LASTNE stroške, saj jim župan ne želi ničesar sofinancirati. IN, ko so vas gostili tudi v zasebnih hišah, niste imeli nič proti, kajne? In škoda, da niste napisali, kako ste tudi pisci tega članka pretiravali z alkoholom (v petek, če se ne motim). In ja, v imenu vseh nas, ki živimo s fašenkom, vas vljudno prosim, da ne prihajate več k nam. Takih, ki jih gostimo in hranimo, potem pa nas blatijo, ne želimo imeti v svoji sredi. Pozdrav.
Markovčanka, problemi s financiranjem so problemi z županom in ne z naključnimi novinarji_kami ali s spolnim nadlegovanjem. Gostoljubje prav tako nimam nobene veze s spolnim nasiljem, ki se v obliki raši medojev tolerira zadnjih 25-30 let.
A se ti dejstvo, da moški zadnja desetletja izumljajo tovrstne prakse, normalno?
Pisci članka, ki so morda bili ali niso bil pijani, so - v primeru pretiravanja - bili pač točno takšni kot so bili vsi ostali, a za razliko od pijanih medvedov niso agresivno lovili žensk in jih prisilili v uprizarjanje spolnega akta oziroma posilstva, v bistvu gang banga. Saj pa je znano, da je povorka eno veliko pijančevanje, sicer polno dobre volje in pomembnih tradicij, a napadi na ženske pod to ne spadajo. Meni se je vedno zdelo, da so domačini veseli obiska in da nikakor ne doživijo bankrota zaradi enega dneva fašenka - se pa seveda strinjam, da bi župan moral finančno prispevati.
Če se ti kritiziranje in opozarjanje na raši medoje zdi problematično in želiš, da stvari ostanejo take, kot so trenutno, pomagaš reproducirati podrejenost žensk; pričakovanje, da so stalno pripravljene na seks; prepričanje, da si moški lahko vzame karkoli hoče kadarkoli hoče na kakršenkoli način hoče; agresivne spolne prakse, ki niso konsenzualne in še bi lahko naštevali.
Ne blati se fašenka, blati se toleranco do spolnega nasilja.
Dobro jutro.Kot vsako jutro tudi to jutro,ko grem v službo si prižgem TV in prižgem naš nacionalni TV program kjer predvajajo video noč, glasbeni program.In poslušam slo glasbo,kjer se uporabljajo grde besede,neko mrmranje,vseskozi prisoten alkohol,... Priklopim na našo največjo multinacionalko in glej ga zlomka,zmoti me znak TV programa v nekih čudnih barvah,se začne predvajati video spot in punce bolj slečene kot oblečene,Toše mi zdi preveč seksistično,govori se v tujem jeziku,in še in še bi lahko naštevali,a to pa se vam zdi normalno tu še se malo spotaknite,saj mi plačujemo TV prispevek.
Vi pa niste nič plačevali po povorki pa ste jedli in pili zastonj,zdaj pa blatite ljudi ki so vam postregli,ja tudi vi vsi ste bili opiti,in povorka ni za vse kot ste napisali pijančevanje,sram vas je lahko tipična slovenska faušija. Škoda besed,sem pridete potem pa blatite ne rabimo vas več in nas pustite nas in naš fašenk na miru,mi tudi nimamo nič proti vašim shodom,da nebo omenjal kakšnim.fašenk je in fašenk bo,pa medved je in medvedi bojo.
Hvala za razumevanje in lepo pozdravljeni z spoštovanjem
Super, da je toliko odziva na ta odličen članek, bi bilo pa zelo dobro, če bi bili ljudje pismeni. Iz teh vljudno podlih komentarjev veje totalno nerazumevanje tega, kar avtor sporoča.
ljudje majo poln kurac levoliberalnega čistunskega zmrdovanja in obtoževanja, da so slabi ljudje zaradi tega in onega, sploh pa zarad ene pofukane historičistične povorke. Sklicevanje na pismenost v pisanju komentarjev na spletni strani pa je v bistvu del iste plati kovanca ... pa kdo si ti mladi levičarček, da boš pošten, politično in drugače neobremenjen delovni narod, ki te je gostil in toplo sprejel, po tem, ko ti relativizirajo svoje početje in ti objasnejo, da niso nobeni posiljevalci, oklical za nepismene? Vprašite se raj, zakaj vas iz dna srca sovražijo vsi, razen vaši politični somišljeniki
zanimivo, še en komentar, ki je zgrešil bistvo in želi spodbijat dejstva na tisti dobro znan, zlobno privoščljiv slovenski način, perfektno demonstriran v komentarjih. jaz ne berem tega kot zmrdovanje, ampak kot predstavitev navad, ki jih marsikdo ne pozna in ki se jih lahko izboljša, da bo svet, ki je že itak v pizdi, v prihodnje manj "z dna srca sovražen" več ljudem, tudi tistim, ki nimajo nabreklega penisa kot ti, seksi Bob. takšni naivni - "levoliberalni čistunski" - hm, ne bi rekla - in nasilni komentarji samo potrjujejo napisano v tekstu in pritrjujejo dejstvu, da rabmo čim več takih odzivov na dogodke, hvala! vsi radi fukamo, ampak nimamo pa vsi radi nasilja, in to se lahko začne tudi s takšnimi dogodki na po tvojem mnenju "pofukanih historičističnih povorkah"
Eh, kje so dobri stari časi burnih razprav starih radijskih ničejancev, ki so se v razrednem boju vedno znali postaviti na stran malega človeka in obsoditi ljubljansko hohštaplersko soljenje pameti delavnemu človeku iz decentraliziranega ruralnega okolja in njegovim navadam?
kako zelo sfaljen obsodbeni komentar, se kuj razbere, kateri tič ga je prilepil
Find me, confront me, punish me, I crave.
https://en.meming.world/images/en/5/5f/Scared_Hamster.jpg
Dornavski cigani, ko vidijo da je pleši medo cancelled.
Viš kaj je ratalo zarad tega, ka je avtor bil lubosumen, da se rašimedoji sam s puncami gunce afnajo. Razpad sistema!"
https://ptujinfo.com/novica/lokalno/fasenk-v-markovcih-strasti-se-ne-umi...
Komentiraj